Overgewaaid uit Duitsland werd Kerkennacht vanaf 2008 ook in Nederland aanvankelijk breed omarmd. Steeds meer lokale Raden van Kerken begonnen hun kerken open te stellen op of rond 21 juni, de kortste nacht van het jaar. Zo kon een breed publiek kennis maken met al het verrassende dat kerken, naast hun vieringen, in petto hebben.
Vanaf 2011 kreeg de campagne een landelijk gezicht, toen deze onder de vlag van de Raad van Kerken gevoerd werd. In een tweejaarlijks ritme vonden er vervolgens nog vier nationale edities plaats. Bij de editie in 2017 bleek echter al dat het aantal deelnemende kerken sterk was afgenomen. Die neerwaartse trend werd in 2019 bevestigd. In overleg met de werkgroep Kerkennacht heeft de Raad daarom besloten zijn taak als landelijke aanjager te beëindigen.
Vanzelfsprekend staat het lokale kerken vrij om de naam en het logo van Kerkennacht voor eigen campagnes te blijven gebruiken. De brochure ‘Is dit óók kerk?’ die de Raad eerder dit jaar met het oog hierop uitbracht is nog steeds te bestellen of hier te downloaden. De Raad zal graag aandacht schenken aan lokale initiatieven op zijn website.
bron: Raadvankerken.nl