Featured Image

Wijdingsjubileum Diaken Frank Sieraal

 

Op zaterdag 14 augustus was het 12,5 jaar geleden dat Frank Sieraal dat hij tot diaken werd gewijd. Hij maakt deel uit van het pastoraal team van de parochies Onze Lieve Vrouw van Amersfoort en de HH. Martha en Maria. Frank is vooral werkzaam in Amersfoort en omstreken.

Belangrijk in zijn roeping is de tekst: ‘Doe maar wat Hij u zeggen zal, zo zei Maria op de bruiloft van Kana. Zo voel ik het ook en dankzij mijn vrouw Margriet en mijn kinderen heb ik gehoor kunnen geven aan die opdracht’

Na de viering van Maria ten Hemelopneming in de St. Josephkerk werd hij toegesproken en gefeliciteerd door de vicevoorzitter van de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort, Angélique Liebens. Een klein stukje uit haar toespraak:

Beste Frank, wat kan ik hier nog aan toevoegen. Wat ik zie is een zeer bij het Rooms-Katholieke geloof betrokken man, zorgzaam, en naar de mensen kijkend. Rustig, en met een gouden hart. Soms een beetje stil op de achtergrond, maar je bent er, en je komt altijd op het juiste moment naar voren. Je weet wanneer je nodig bent en je bent er dan ook. Een vaste pijler in het pastoraal team. Uiteraard maak jij op z’n tijd ook een grapje tussendoor. Jouw ogen stralen dan. Dat maakt jou benaderbaar voor iedereen. Dat maakt jou mens.

Ook vanuit de parochie HH. Martha en Maria willen we Frank van harte feliciteren met dit jubileum.

Featured Image

Vormsel 19 september Nicolaaskerk Baarn

Meer dan een half jaar later dan oorspronkelijk gepland kunnen we nu op 19 september het vormsel vieren. Mgr. H.W.  Woorts komt naar de H. Nicolaaskerk in Baarn om 21 vormelingen de hand op te leggen en te zalven met chrisma. Graag zouden we daar een heel groot feest van maken want het is fantastisch dat deze jonge mensen er zelf voor kiezen om bij de kerk te gaan horen. Helaas legt corona ons nog steeds beperkingen op en nemen 21 jongeren al een hele groep gezinsleden mee. Gelukkig is het wel mogelijk om deze viering via de livestream te volgen. Nicolaaskerk Baarn, 11 uur,  kerkomroep.nl.

Featured Image

Gespreksgroep Rond de veertig Vier avonden over Ruth

De bijbel lijkt soms wel een boek dat vooral over mannen gaat. Abraham, Mozes, David, Jezus, het zijn allemaal mannelijke hoofdrolspelers in de Heilige Schrift. Dat valt niet te ontkennen. Maar gelukkig is de Schrift omvangrijk en kan je ook vrouwen vinden die een prominente rol spelen in de geschiedenis. Eén van die vrouwen is Ruth, een betovergrootmoeder van Jezus. Ze staat zelfs vermeld in de stamboom van Jezus, zoals Mattheus die weergeeft. Maar waarom? Wat maakt deze vreemdelinge zo belangrijk dat zij een plek krijgt in een stamboom waar vooral mannen in vermeld staan?

We gaan het zelf ontdekken door het hele boekje Ruth te lezen. Het wordt een spannend avontuur, want het zal gaan over vreemdeling zijn, arm zijn, vrouwenrechten en seks. Maar spelen al die dingen ook niet een rol in onze dagen?

Doe mee, meld je aan. Sarot@marthamaria.nl

Maandag 6 september, 4 oktober, 15 november en 13 december steeds van 20.00-22.00 uur in De Sleutel in Soest.

Featured Image

Biblebytes 1 maart -Jezus, geworteld in zijn traditie

Komende maandag gaan de Biblebytes over de gelovige wortels van Jezus. In welke traditie stond Jezus, met wie voelde Hij zich verbonden? Een aanwijzing vinden we in de lezing van komende zondag, waar Jezus op de berg ineens in gesprek blijkt te zijn met Mozes en Elia. Dat zijn dus in ieder geval twee mensen naar wie we eens nader moeten kijken.

Biblebytes zijn een digitaal half uurtje (half acht tot acht) voor mensen rond de veertig. Wil je mee doen, meld je dan aan bij Wies Sarot: sarot@marthamaria.nl. Dan krijg je een link toegestuurd.

Featured Image

Ik, Ik ben de wijnstok

Gezinsviering over Jezus 14 maart , 10.00 uur Nicolaaskerk

God heeft een wonderlijke naam, zo leerden we bij de eerste communie. God heet niet gewoon God. Vanuit de brandende braambos vertelde God aan Mozes: ‘Mijn naam is Ik zal er zijn’.  Dat is een naam die wel wat uitleg nodig heeft. Bij Jezus vinden we een stukje van die uitleg. Over zichzelf zegt Jezus zeven maal iets wat je als een uitleg van kunt beschouwen. Zeven keer zegt Hij dingen als: Ik, ik ben de goede herder, Ik, ik ben het levend water, Ik, ik ben de weg, de waarheid en het leven, Ik, ik ben de ware wijnstok. In de gezinsviering luisteren we goed naar de uitspraak: Ik, ik ben de wijnstok. Wat bedoelt Jezus daar nu toch weer mee? En hoe helpt die uitspraak ons?

Het wordt een vrolijke viering waarin ons jongerenkoor weer komt zingen.

Vergeet je niet om je op te geven voor de viering? https://marthamaria.nl/vieringen/

Je kan de viering ook volgen via de kerkomroep. https://marthamaria.nl/vieringen/vieringen-luisteren/

 

Featured Image

Ik ben de wijnstok - Jezus als inspiratie voor het goede leven

Digitale vastenkalender

Op woensdag 17 februari is het Aswoensdag. De veertigdagentijd begint, veertig dagen om je voor te bereiden op Pasen. In de digitale vastenkalender doen we dat met het beeld van de wijnstok voor ogen. Een wijnstok wortelt, groeit, wordt belaagd door beestjes en ziekten, zoekt het licht en draagt vrucht. Dat gebeurt ook in het leven van Jezus en in dat van ons. Verhalen, liederen, (kinder-)activiteiten, gedichten en filmpjes helpen ons nadenken over onszelf en wat ons gaande en staande houdt. Elke dag een mailtje om goed te beginnen met je dag.

Doe je mee? Geef je op bij sarot@marthamaria.nl

Featured Image

Kerstboodschap pastoor Skiba in 2020

Dit jaar gaan Maria en Joseph met hun kind niet naar Egypte.

Beste parochianen, stel je voor dat de volheid der tijden zoals de Bijbel het aanduidt, niet zo’n 2000 jaar geleden plaats had gevonden, maar in onze tijd. Dan zou de heilige familie, net als wij allen, deze merkwaardige coronatijd moeten meemaken. Ik probeer even stil te staan bij allerlei mogelijke consequenties die Joseph en Maria in onze tijd mee zouden moeten maken op hun reis. Mogelijk zouden de gevolgen van allerlei coronamaatregen voor hen nog zwaarder zijn dan voor de meesten van ons vanwege een vreemd stadje waar ze terechtkomen en vooral de zwangerschap van Maria, vervolgens een plotselinge, ofschoon niet onverwachte, geboorte van het kind.

Toen ik enkele dagen geleden de grenzen van Engeland naar Europa dicht zag gaan, vanwege een nieuwe variant van het coronavirus, met 50-kilometer lange files als gevolg, realiseerde ik mij dat het tijdstip voor het begin van mijn overpeinzing over de heilige familie niet zomaar te prikken is. Voor het gemak zal ik daarom Joseph en Maria pas na hun vertrek uit Nazareth, in mijn overpeinzing, vergezellen. Als ik al met Nazareth zou beginnen, dan zou ik geen gebruik kunnen maken van de, voor ons allen, bekende Bijbelse beschrijving van de geboorte van Jezus en ook niet van onze (volks)traditie. Zou de lockdown voor het vertrek uit Nazareth afgekondigd worden dan lazen we in de Bijbel niet dat Jezus in een armoedige stal werd geboren. Ook het mooie lied ‘Maria die zoude naar Bethlehem gaan’ zou nooit kunnen ontstaan. Immers, hoezo naar Bethlehem gaan? Thuisblijven! Dit zou toch het dringende advies zijn.

Door de geboorte van de Verlosser in Nazareth zou de Bijbelse theoloog in grote (theologische) problemen komen, vanwege de profetieën over Bethlehem als de plek. Daarom lijkt het me veel verstandiger om de raakvlakken van de coronapandemie met de heilige familie pas in Bethlehem op te voeren. Daar komen dus Maria en Joseph aan en ze zoeken een hotel, maar alles zit potdicht. Geen enkele hoteleigenaar wil hen ontvangen. Ze beloven zich muisstil te zullen houden en Joseph wil extra betalen: als timmerman was hij niet de armste en hij wou het zijn hoogzwangere vrouw, na een zware reis, wat aangenamer maken.  Maar de herbergiers zagen ook wel dat er binnenkort een kind op komst was en daarom stuurden ze de toekomstige ouders zo snel mogelijk weg. In hun verbeelding hoorden ze al het huilende kind, dat de plek ging verraden. Een exorbitante boete van een overheidsdienaar was dan onontkoombaar. Dat wilden ze niet riskeren, dus wegwezen!

Maar onder de hoteleigenaars was er één die het niet kon verkroppen. Hoe kun je die hoogzwangere vrouw nou wegsturen. En hij begon aan een oplossing te denken. Hij bedacht wel wat. Maria en Joseph zag hij nog steeds van her naar der lopen, voor een onderdak, maar ze leken kansloos. Hij kwam bij hen en bood hen zijn stal aan, buiten de stad. Zou het kind toch spoedig geboren worden en gaan krijsen, zal het niemand horen. Niemand krijgt problemen.

Os en ezel maakten een plaats voor de nieuwe – tijdelijke – bewoners. De stal was niet meer dan een beschutting tegen de wind, maar toch ging het zwangere echtpaar met een dankbaar hart slapen. Ze sliepen heerlijk tot in de middernacht, want zoals u – als ingewijde terecht – verwacht… ‘Midden in de winternacht ging de hemel open’. De wereld stond op zijn kop, theologisch gezien (de lang verwachtte Messias is gekomen) maar heel concreet voor de ouders. Wat nu!? Gelukkig was Maria een wijze vrouw en dacht ze vooruit. Ze had de meest nodige dingen voor de baby bij zich. En Joseph keek met zijn ondernemersoog om zich heen en zag een voederbak. Met het naar het midden verschuiven zou hij er prima een wiegje van kunnen maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het was te koud voor de baby. Joseph dacht er niet lang over na: twee levende verwarmingsradiatoren bracht hij zo snel mogelijk naar binnen – de os en de ezel. De ruimte was nu krap, maar het doel was bereikt.

Ze zouden nu heerlijk in slaap kunnen vallen als ze geen rumoer van buiten hoorden. ‘Wij zijn de herders’ – riepen de stemmen, wees niet bang.  ‘Wij hebben een bijzonder licht gezien aan de hemel en het gezang van de engelen gehoord over een bijzonder kind. Ook van iemand uit de stad hoorden we dat jullie hier wonen en het kind verwachten. Door even nadenken, kunnen we ons niet onttrekken aan de gedachte dat het over dit kind gaat. Wij hebben eten gebracht en schapenwol. Het is best koud in de nacht. Wij leggen alles hier buiten want in de coronatijd mogen wij niet naar binnen, wij hebben geen mondkapjes, die zijn voor ons te duur’. Ach, goede herders zei Maria, dank jullie wel, maar kom eens wat dichterbij. Als jullie achter elkaar bij de deur gaan staan, dan zien jullie allemaal het kindje. De kribbe staat dan precies op anderhalf meter van jullie af. Ze hielden afstand maar deden niet afstandelijk. Diep ontroerd waren ze het tafereel te zien, dat ook ons telkens ontroerd als we naar de kerststal kijken. Ook wij kunnen daar steeds weer de liefde en vrede zien.

Na de herders kwamen ook de drie koningen (Wijzen) op bezoek. Ze kwamen pas op zes januari aan (volgens de liturgische kalender). Voor ons zal deze datum meer vanzelfsprekend klinken dan voor de vorige generaties. De Wijzen uit het Oosten kwamen 10 dagen te laat, maar voor ons is dat gemakkelijk te verklaren: als buitenlanders moesten ze tien dagen in de quarantaine.

Voor Joseph en Maria had de coronaepidemie ook een positieve kanten. Ze waren weliswaar niet welkom in Egypte – zoals alle andere buitenlanders – maar ook in hun eigen land stond alles stil. Koning Herodes kon zich na zijn woedeaanval bij het bericht over de geboorte van de nieuwe koning toch enigszins beheersen: uit wijsheid of berekening (?). Hij besloot zijn soldaten tijdens het lockdown nergens naartoe te sturen: je kunt immers niet gemakkelijk vechten en tegelijk de voorgeschreven afstand van anderhalf meter houden. Het risico dat de soldaten het coronavirus naar zijn paleis zouden brengen wilde hij niet nemen.

Wij kennen een soortgelijk dilemma in onze maatschappij. Ook bij het kerkbezoek op anderhalve meter. Ofschoon de kerkbezoekers niet met elkaar vechten en de mondkapjes dragen, is er wel worsteling m.b.t. sluiting van de kerk of juist het openhouden. Vele van mijn lieve parochianen staan hierin lijnrecht tegenover elkaar. Wat de ene wijs vindt, vindt de andere buitengewoon dom en precies ook andersom. Van de heilige familie heb ik ondertussen geleerd in de moeilijke omstandigheden niet te zeuren, maar: voor het huilende kind van alles wat enigszins bruikbaar is, een wieg te maken; voor de warmte zelfs os of ezel te gebruiken; de zorgzame herders toch te ontvangen, op de gepaste afstand De mensen uit het buitenland ook wel, ondanks dat ze soms te laat komen. Maar wat te doen met de kerken? Wat zou u doen – vooruitziende Maria en vindingrijke Joseph?

Leer je parochianen de ander niet dom te vinden of zichzelf wijs. Mogen zij de liefde voor elkaar bewaren, vooral in deze moeilijke omstandigheden. Want dit is de belangrijkste boodschap van onze Zoon, die vandaag als mens is geboren, maar tegelijk Emanuel is: God met ons. Als het Woord van God, leert Hij ons steeds opnieuw dat God ten diepste de Liefde is, in alle omstandigheden van ons leven.

Featured Image

kerststallenroute: De Weg van het Licht

Dit jaar wordt in Baarn voor het 25ste achtereenvolgende jaar de kerstallenroute georganiseerd. Dat jaar staan er in 256 Baarnse tuinen kerstsstallen die zichtbaar zijn vanaf de weg. De route (of een deel ervan) kan op eigen gelegenheid lopend of fietsend afgelegd worden. De kerststallenroute kent een grote variatie: stallen, schilderijen, kinderkerststallen, wandkleden, et cetera. Deze kerststallen en kersttaferelen zijn voor het overgrote deel door de deelnemers zelf gemaakt.
's Avonds zijn de stallen verlicht, dus dan is het (extra) leuk om de route te lopen.

De route is te lopen van 18 december 2020 tot en met 6 januari 2021. Voor meer informatie en de route kijk op: wegvanhetlicht.nl

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.