Featured Image

Wijdingsjubileum Diaken Frank Sieraal

 

Op zaterdag 14 augustus was het 12,5 jaar geleden dat Frank Sieraal dat hij tot diaken werd gewijd. Hij maakt deel uit van het pastoraal team van de parochies Onze Lieve Vrouw van Amersfoort en de HH. Martha en Maria. Frank is vooral werkzaam in Amersfoort en omstreken.

Belangrijk in zijn roeping is de tekst: ‘Doe maar wat Hij u zeggen zal, zo zei Maria op de bruiloft van Kana. Zo voel ik het ook en dankzij mijn vrouw Margriet en mijn kinderen heb ik gehoor kunnen geven aan die opdracht’

Na de viering van Maria ten Hemelopneming in de St. Josephkerk werd hij toegesproken en gefeliciteerd door de vicevoorzitter van de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort, Angélique Liebens. Een klein stukje uit haar toespraak:

Beste Frank, wat kan ik hier nog aan toevoegen. Wat ik zie is een zeer bij het Rooms-Katholieke geloof betrokken man, zorgzaam, en naar de mensen kijkend. Rustig, en met een gouden hart. Soms een beetje stil op de achtergrond, maar je bent er, en je komt altijd op het juiste moment naar voren. Je weet wanneer je nodig bent en je bent er dan ook. Een vaste pijler in het pastoraal team. Uiteraard maak jij op z’n tijd ook een grapje tussendoor. Jouw ogen stralen dan. Dat maakt jou benaderbaar voor iedereen. Dat maakt jou mens.

Ook vanuit de parochie HH. Martha en Maria willen we Frank van harte feliciteren met dit jubileum.

Featured Image

Vormsel 19 september Nicolaaskerk Baarn

Meer dan een half jaar later dan oorspronkelijk gepland kunnen we nu op 19 september het vormsel vieren. Mgr. H.W.  Woorts komt naar de H. Nicolaaskerk in Baarn om 21 vormelingen de hand op te leggen en te zalven met chrisma. Graag zouden we daar een heel groot feest van maken want het is fantastisch dat deze jonge mensen er zelf voor kiezen om bij de kerk te gaan horen. Helaas legt corona ons nog steeds beperkingen op en nemen 21 jongeren al een hele groep gezinsleden mee. Gelukkig is het wel mogelijk om deze viering via de livestream te volgen. Nicolaaskerk Baarn, 11 uur,  kerkomroep.nl.

Featured Image

Gespreksgroep Rond de veertig Vier avonden over Ruth

De bijbel lijkt soms wel een boek dat vooral over mannen gaat. Abraham, Mozes, David, Jezus, het zijn allemaal mannelijke hoofdrolspelers in de Heilige Schrift. Dat valt niet te ontkennen. Maar gelukkig is de Schrift omvangrijk en kan je ook vrouwen vinden die een prominente rol spelen in de geschiedenis. Eén van die vrouwen is Ruth, een betovergrootmoeder van Jezus. Ze staat zelfs vermeld in de stamboom van Jezus, zoals Mattheus die weergeeft. Maar waarom? Wat maakt deze vreemdelinge zo belangrijk dat zij een plek krijgt in een stamboom waar vooral mannen in vermeld staan?

We gaan het zelf ontdekken door het hele boekje Ruth te lezen. Het wordt een spannend avontuur, want het zal gaan over vreemdeling zijn, arm zijn, vrouwenrechten en seks. Maar spelen al die dingen ook niet een rol in onze dagen?

Doe mee, meld je aan. Sarot@marthamaria.nl

Maandag 6 september, 4 oktober, 15 november en 13 december steeds van 20.00-22.00 uur in De Sleutel in Soest.

Featured Image

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Een gewetensvraag wellicht. Tim Schilling gaat in het juninummer van De Roerom deze vraag niet uit de weg. Misschien een mooie stimulans voor de start van het nieuwe werkjaar, na de vakantie?

Gezocht wordt naar manieren om de vitaliteit te meten én te bevorderen. Opvallend is dat steeds meer bisdommen, parochies en ook protestantse gemeenten met
modellen en meetinstrumenten werken. Bisdom Groningen-Leeuwarden bijvoorbeeld gebruikt een ‘parochiemonitor’; bisdom Haarlem-Amsterdam een
‘vitaliteitscan’; de PKN Kerk gebruikt de in-Australië-ontwikkelde Church Life Survey
.
De Canadese priester Fr. James Mallon reikt in zijn boek Als God Renoveert ideeën aan voor metingen en op dit moment ontwikkelt het Amerikaanse Catholic Leadership Institute een nieuw model en meetinstrument voor parochies. Bij dit laatste ben ik namens mijn werkgever, het Centrum voor Parochiespiritualiteit, betrokken. Maar eenvoudig is het niet.
Wat werkt voor een bedrijf is nog niet per se geschikt voor een kerk of geloofsgemeenschap. Inkomen kan een teken zijn van kerkelijke vitaliteit, maar de kerk bestaat niet om aardse schatten te vergaren.Bezoekersaantallen
Bezoekersaantallen kunnen ook misleidend zijn. Ik denk aan een vriend die altijd op zoek gaat naar de kerk met de meest charismatische voorganger, want daar vind je veel
mensen en ook energie. Maar ik heb mijn vragen bij zo’n benadering. Is hier niet sprake van zoeken naar bevestiging van je eigen voorkeur?
Moet kerkbezoek ook niet soms ‘tegenvallen’, prikkelen, om je ook te confronteren met een onaangename (profetische) of andere boodschap?

Het blijft in ieder geval nodig dat we op zoek gaan naar groei en bloei in de parochie, niet zozeer omwille van ons eigen plezier -natuurlijk is het fijn als veel mensen ons gezelschap houden in de parochie -maar ook om dienstbaar te zijn aan de vele mensen die op zoek zijn naar hoop en liefde in deze wereld.

Vita: leven
Zelf denk ik bij ‘parochiële vitaliteit’ aan het Latijnse woord ‘vita’, dat ‘leven’ betekent.
In het Johannesevangelie (10:10) zegt Jezus: “Ik ben gekomen opdat zij leven mogen bezitten, en wel in volheid.” Een vitale parochie is een geloofsgemeenschap die
levendig en leven-gevend is, met Christus als bron. Maar niet vergetend dat de weg naar leven nog altijd via het kruis loopt.
Parochies die vitaler willen worden, beginnen verstandig door stil te staan bij de eigen verbinding met de Bron. Leven wij echt van wat Jezus ons aanreikt? Zijn we

werkelijk ranken van de ware Wijnstok, of proberen we liever zelfstandig alles voor elkaar te krijgen? Gebed en geestelijke onderscheiding zijn onmisbare stappen bij parochievernieuwing.

Concreet
En verder? Hoe pak je het concreet aan? Volgens mij is er niks mis met gebruik van modellen en instrumenten uit de academische wereld en het bedrijfsleven, zolang
die rekening houden met de intrinsieke geestelijke gedrevenheid van de kerk. Jezus zelf zei dat we mogen leren van de “kinderen van deze wereld” die “handiger te werk
gaan dan de kinderen van het licht” (Lucas 16:8).
Eerder genoemde Mallon kijkt niet alleen naar het aantal deelnemers van een Alphacursus -kennismakingscursus met het christelijke geloof- maar ook naar het aantal mensen dat doorstroomt naar een ander vormingstraject in de parochie. Naar de dienstbaarheid van mensen vanuit hun geloof, buiten de parochie. Tijdens het beraad van het Catholic Leadership Institute werden talloze andere mogelijke indicaties van parochiële vitaliteit genoemd, zoals: het percentage van de begroting dat naar caritas gaat; zichtbare aanwezigheid van de parochie in de omliggende gemeente; het aantal deelnemers aan kleine christelijke gemeenschappen; aanwezigheid van de parochie op de sociale media; gelegenheden van dienstbaarheid. En natuurlijk wordt er ook gekeken naar wat parochianen zelf vinden van hun parochie.
Enquêtes laten zien hoe parochianen kijken naar hun eigen parochie en of ze door hun deelname geholpen worden om te groeien in heiligheid.

Goede dingen om over na te denken in het Pinksterseizoen. Kom Heilige Geest!

Dr. Timothy P. Schilling
(stafmedewerker van het Centrum voor Parochiespiritualiteit.)
Bovenstaand artikel werd gepubliceerd in het maandblad De Roerom.
Samen met de website www.deroerom.nl brengen deze media-uitingen actueel nieuws over geloof, zingeving, samenleving en kerk.
Featured Image

Biblebytes 1 maart -Jezus, geworteld in zijn traditie

Komende maandag gaan de Biblebytes over de gelovige wortels van Jezus. In welke traditie stond Jezus, met wie voelde Hij zich verbonden? Een aanwijzing vinden we in de lezing van komende zondag, waar Jezus op de berg ineens in gesprek blijkt te zijn met Mozes en Elia. Dat zijn dus in ieder geval twee mensen naar wie we eens nader moeten kijken.

Biblebytes zijn een digitaal half uurtje (half acht tot acht) voor mensen rond de veertig. Wil je mee doen, meld je dan aan bij Wies Sarot: sarot@marthamaria.nl. Dan krijg je een link toegestuurd.

Featured Image

Ik ben de wijnstok - Jezus als inspiratie voor het goede leven

Digitale vastenkalender

Op woensdag 17 februari is het Aswoensdag. De veertigdagentijd begint, veertig dagen om je voor te bereiden op Pasen. In de digitale vastenkalender doen we dat met het beeld van de wijnstok voor ogen. Een wijnstok wortelt, groeit, wordt belaagd door beestjes en ziekten, zoekt het licht en draagt vrucht. Dat gebeurt ook in het leven van Jezus en in dat van ons. Verhalen, liederen, (kinder-)activiteiten, gedichten en filmpjes helpen ons nadenken over onszelf en wat ons gaande en staande houdt. Elke dag een mailtje om goed te beginnen met je dag.

Doe je mee? Geef je op bij sarot@marthamaria.nl

Featured Image

Kerstboodschap pastoor Skiba in 2020

Dit jaar gaan Maria en Joseph met hun kind niet naar Egypte.

Beste parochianen, stel je voor dat de volheid der tijden zoals de Bijbel het aanduidt, niet zo’n 2000 jaar geleden plaats had gevonden, maar in onze tijd. Dan zou de heilige familie, net als wij allen, deze merkwaardige coronatijd moeten meemaken. Ik probeer even stil te staan bij allerlei mogelijke consequenties die Joseph en Maria in onze tijd mee zouden moeten maken op hun reis. Mogelijk zouden de gevolgen van allerlei coronamaatregen voor hen nog zwaarder zijn dan voor de meesten van ons vanwege een vreemd stadje waar ze terechtkomen en vooral de zwangerschap van Maria, vervolgens een plotselinge, ofschoon niet onverwachte, geboorte van het kind.

Toen ik enkele dagen geleden de grenzen van Engeland naar Europa dicht zag gaan, vanwege een nieuwe variant van het coronavirus, met 50-kilometer lange files als gevolg, realiseerde ik mij dat het tijdstip voor het begin van mijn overpeinzing over de heilige familie niet zomaar te prikken is. Voor het gemak zal ik daarom Joseph en Maria pas na hun vertrek uit Nazareth, in mijn overpeinzing, vergezellen. Als ik al met Nazareth zou beginnen, dan zou ik geen gebruik kunnen maken van de, voor ons allen, bekende Bijbelse beschrijving van de geboorte van Jezus en ook niet van onze (volks)traditie. Zou de lockdown voor het vertrek uit Nazareth afgekondigd worden dan lazen we in de Bijbel niet dat Jezus in een armoedige stal werd geboren. Ook het mooie lied ‘Maria die zoude naar Bethlehem gaan’ zou nooit kunnen ontstaan. Immers, hoezo naar Bethlehem gaan? Thuisblijven! Dit zou toch het dringende advies zijn.

Door de geboorte van de Verlosser in Nazareth zou de Bijbelse theoloog in grote (theologische) problemen komen, vanwege de profetieën over Bethlehem als de plek. Daarom lijkt het me veel verstandiger om de raakvlakken van de coronapandemie met de heilige familie pas in Bethlehem op te voeren. Daar komen dus Maria en Joseph aan en ze zoeken een hotel, maar alles zit potdicht. Geen enkele hoteleigenaar wil hen ontvangen. Ze beloven zich muisstil te zullen houden en Joseph wil extra betalen: als timmerman was hij niet de armste en hij wou het zijn hoogzwangere vrouw, na een zware reis, wat aangenamer maken.  Maar de herbergiers zagen ook wel dat er binnenkort een kind op komst was en daarom stuurden ze de toekomstige ouders zo snel mogelijk weg. In hun verbeelding hoorden ze al het huilende kind, dat de plek ging verraden. Een exorbitante boete van een overheidsdienaar was dan onontkoombaar. Dat wilden ze niet riskeren, dus wegwezen!

Maar onder de hoteleigenaars was er één die het niet kon verkroppen. Hoe kun je die hoogzwangere vrouw nou wegsturen. En hij begon aan een oplossing te denken. Hij bedacht wel wat. Maria en Joseph zag hij nog steeds van her naar der lopen, voor een onderdak, maar ze leken kansloos. Hij kwam bij hen en bood hen zijn stal aan, buiten de stad. Zou het kind toch spoedig geboren worden en gaan krijsen, zal het niemand horen. Niemand krijgt problemen.

Os en ezel maakten een plaats voor de nieuwe – tijdelijke – bewoners. De stal was niet meer dan een beschutting tegen de wind, maar toch ging het zwangere echtpaar met een dankbaar hart slapen. Ze sliepen heerlijk tot in de middernacht, want zoals u – als ingewijde terecht – verwacht… ‘Midden in de winternacht ging de hemel open’. De wereld stond op zijn kop, theologisch gezien (de lang verwachtte Messias is gekomen) maar heel concreet voor de ouders. Wat nu!? Gelukkig was Maria een wijze vrouw en dacht ze vooruit. Ze had de meest nodige dingen voor de baby bij zich. En Joseph keek met zijn ondernemersoog om zich heen en zag een voederbak. Met het naar het midden verschuiven zou hij er prima een wiegje van kunnen maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het was te koud voor de baby. Joseph dacht er niet lang over na: twee levende verwarmingsradiatoren bracht hij zo snel mogelijk naar binnen – de os en de ezel. De ruimte was nu krap, maar het doel was bereikt.

Ze zouden nu heerlijk in slaap kunnen vallen als ze geen rumoer van buiten hoorden. ‘Wij zijn de herders’ – riepen de stemmen, wees niet bang.  ‘Wij hebben een bijzonder licht gezien aan de hemel en het gezang van de engelen gehoord over een bijzonder kind. Ook van iemand uit de stad hoorden we dat jullie hier wonen en het kind verwachten. Door even nadenken, kunnen we ons niet onttrekken aan de gedachte dat het over dit kind gaat. Wij hebben eten gebracht en schapenwol. Het is best koud in de nacht. Wij leggen alles hier buiten want in de coronatijd mogen wij niet naar binnen, wij hebben geen mondkapjes, die zijn voor ons te duur’. Ach, goede herders zei Maria, dank jullie wel, maar kom eens wat dichterbij. Als jullie achter elkaar bij de deur gaan staan, dan zien jullie allemaal het kindje. De kribbe staat dan precies op anderhalf meter van jullie af. Ze hielden afstand maar deden niet afstandelijk. Diep ontroerd waren ze het tafereel te zien, dat ook ons telkens ontroerd als we naar de kerststal kijken. Ook wij kunnen daar steeds weer de liefde en vrede zien.

Na de herders kwamen ook de drie koningen (Wijzen) op bezoek. Ze kwamen pas op zes januari aan (volgens de liturgische kalender). Voor ons zal deze datum meer vanzelfsprekend klinken dan voor de vorige generaties. De Wijzen uit het Oosten kwamen 10 dagen te laat, maar voor ons is dat gemakkelijk te verklaren: als buitenlanders moesten ze tien dagen in de quarantaine.

Voor Joseph en Maria had de coronaepidemie ook een positieve kanten. Ze waren weliswaar niet welkom in Egypte – zoals alle andere buitenlanders – maar ook in hun eigen land stond alles stil. Koning Herodes kon zich na zijn woedeaanval bij het bericht over de geboorte van de nieuwe koning toch enigszins beheersen: uit wijsheid of berekening (?). Hij besloot zijn soldaten tijdens het lockdown nergens naartoe te sturen: je kunt immers niet gemakkelijk vechten en tegelijk de voorgeschreven afstand van anderhalf meter houden. Het risico dat de soldaten het coronavirus naar zijn paleis zouden brengen wilde hij niet nemen.

Wij kennen een soortgelijk dilemma in onze maatschappij. Ook bij het kerkbezoek op anderhalve meter. Ofschoon de kerkbezoekers niet met elkaar vechten en de mondkapjes dragen, is er wel worsteling m.b.t. sluiting van de kerk of juist het openhouden. Vele van mijn lieve parochianen staan hierin lijnrecht tegenover elkaar. Wat de ene wijs vindt, vindt de andere buitengewoon dom en precies ook andersom. Van de heilige familie heb ik ondertussen geleerd in de moeilijke omstandigheden niet te zeuren, maar: voor het huilende kind van alles wat enigszins bruikbaar is, een wieg te maken; voor de warmte zelfs os of ezel te gebruiken; de zorgzame herders toch te ontvangen, op de gepaste afstand De mensen uit het buitenland ook wel, ondanks dat ze soms te laat komen. Maar wat te doen met de kerken? Wat zou u doen – vooruitziende Maria en vindingrijke Joseph?

Leer je parochianen de ander niet dom te vinden of zichzelf wijs. Mogen zij de liefde voor elkaar bewaren, vooral in deze moeilijke omstandigheden. Want dit is de belangrijkste boodschap van onze Zoon, die vandaag als mens is geboren, maar tegelijk Emanuel is: God met ons. Als het Woord van God, leert Hij ons steeds opnieuw dat God ten diepste de Liefde is, in alle omstandigheden van ons leven.

Featured Image

kerststallenroute: De Weg van het Licht

Dit jaar wordt in Baarn voor het 25ste achtereenvolgende jaar de kerstallenroute georganiseerd. Dat jaar staan er in 256 Baarnse tuinen kerstsstallen die zichtbaar zijn vanaf de weg. De route (of een deel ervan) kan op eigen gelegenheid lopend of fietsend afgelegd worden. De kerststallenroute kent een grote variatie: stallen, schilderijen, kinderkerststallen, wandkleden, et cetera. Deze kerststallen en kersttaferelen zijn voor het overgrote deel door de deelnemers zelf gemaakt.
's Avonds zijn de stallen verlicht, dus dan is het (extra) leuk om de route te lopen.

De route is te lopen van 18 december 2020 tot en met 6 januari 2021. Voor meer informatie en de route kijk op: wegvanhetlicht.nl

Featured Image

Digitale Adventskalender

Dromen van het goede leven

Adventskalender 2020

In de Advent willen we deelnemen aan een eeuwenoude discussie van theologen en filosofen; de discussie over de vraag wat nu een goed leven is. Wanneer is er sprake van een goed leven? Bijbel en geleerdheid wordt uit de kast gehaald om hier een antwoord op te geven.

In coronatijd dringt deze vraag zich ook aan ons op. Wat vinden wij eigenlijk een goed leven? Moeten wij daar niet eerst een antwoord op hebben voordat we ons een oordeel kunnen vormen over de wijze waarop we met corona omgaan?

Als logo hebben we een afbeelding van de schilder Marc Chagall. Chagall schilderde verschillende malen in zijn leven het moment waarop Noach de duif loslaat uit de benauwde ark. Noach en zijn gezin zitten dan al een jaar opgesloten in de dobberende boot. Waar hebben ze van gedroomd dat jaar? Welke plannen maakten zij?

En waar dromen wij van? Welke plannen maken wij?

Droom je mee? Denk je mee? Geef je dan op voor de digitale Adventskalender. Dan ontvang je iedere dag van de Advent een meditatie, gedachte, filmpje of lied met betrekking tot ons onderwerp.

Opgave bij Wies Sarot: sarot@marthamaria.nl

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.