Digitale vastenkalender

Op 26 februari begint de Veertigdagentijd. We gaan op weg naar Pasen. Wil jij je daar ook op voorbereiden maar weet je niet hoe? Onze digitale vastenkalender kan je helpen! Het thema sluit aan bij het jaarthema van onze parochie; DIT IS MIJN LICHAAM.  Iedere dag van de week krijgt een eigen invulling rond dit thema: op zondag over de opstanding van ons lichaam, op maandag over de kerk als lichaam van Christus, op dinsdag over de weergave van Jezus in de kunst in de loop van de eeuwen, op woensdag over geloven met je lichaam, op donderdag over de eucharistie, op vrijdag over het lijden van Christus en op zaterdag is er ruimte voor de kinderen. Suggesties en bijdragen van harte welkom! Geef je op bij onze Wies! sarot@marthamaria.nl

Kindercarnaval in de Sleutel

Op de eerste dag van de voorjaarsvakantie vieren we Carnaval met de kinderen in ‘t Sleutelgat.

We beginnen om 14.00 uur met een plechtige toespraak, waarna we los gaan met zelfgemaakte instrumentjes en vrolijk gaan dansen. Natuurlijk kiezen we op groteske wijze ook een prins(es) Carnaval.

Zin om mee te doen? Geef je even op, want we willen je niet naar huis laten gaan voor we je een pannenkoek hebben gevoerd.

opgave: sarot@marthamaria.nl

Crisis in de Kerk: eigen schuld?

Kunnen we verwijtend wijzen met onze vinger? Wie is schuldig aan de crisis in de Kerk? Zo eenvoudig ligt het niet. Guido Dierickx zet enkele factoren op een rij.

Wanneer onze missionarissen na vele jaren terugkeren naar onze streken schrikken ze ervan: onze kerkgemeenschap verkeert in crisis. Het aantal kerkgangers is gedaald en blijft dalen, het aantal geestelijken daalt en blijft dalen, het aantal verenigingen met een duidelijke katholieke signatuur daalt en blijft dalen. Die missionarissen zijn nog niet gewend aan die evolutie, wij wel. Wij hebben de tijd gehad voor een evaluatie van de toestand, maar onze evaluaties lopen sterk uiteen.

Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen.

De meesten onder ons reageren met wrevel en zoeken naar schuldigen. Ongeveer zoals de aanhangers van een verliezende voetbalploeg de schuld leggen bij de coach, wijzen zij graag met de vinger naar de kerkleiders, naar pausen, bisschoppen, het Vaticaan. Maar dat is al te gemakkelijk. Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen. Het moet doorstoten naar factoren die werkzaam zijn in eigen kerkelijke kring of in de maatschappelijke omgeving. Een socioloog zou hier een onderscheid maken tussen interne (endogene) en externe (exogene) factoren.

Interne factoren en de crisis in de kerk

De interne factoren genieten in vele middens de voorkeur. Vele waarnemers blameren de preutse morele voorschriften van voor de seksuele revolutie. Of het Bijbelse fundamentalisme van voor de ontmythologisering. Of het klerikalisme van de kerkelijke gezagsuitoefening. Deze verklaringen genieten een grote bijval om redenen die voor de hand liggen.

De factoren die zij aanstippen zijn immers vatbaar voor hervorming door inspanningen in eigen kring, bijvoorbeeld door nieuwe kerkleiders. En bovendien passen zij goed in de spiritualiteit van een geloofsgemeenschap die gevoelig is voor oproepen tot bezinning en bekering. Aan een rouwmoedige erkenning van fouten en zonden heeft de Kerk steeds behoefte gehad. En ook nu mag zij deze kans niet voorbij laten gaan. ‘Zoek niet de splinter in het oog van de andere, maar veeleer de balk in het eigen oog.’

Het moeilijke van het bijbelse geloof

Dat gezegd zijnde verdient ook een andere verklaring onze aandacht. Die beklemtoont de uitdagingen waarmee onze kerkgemeenschap af te rekenen krijgt en die mede geleid hebben tot de huidige crisis. Het klinkt niet origineel maar het is waar. Het is moeilijk om het bijbelse geloof te verspreiden in een wereld die weinig open staat voor symbolisch denken. Moeilijk het kerkelijk gezag te vestigen in een wereld waar vele individuen geen vertrouwen hebben in gezagsdragers van welke aard dan ook. Moeilijk een christelijke moraal ingang te doen vinden in een wereld die doordrenkt is van hedonisme.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Die tw​eede verklaring verdient meer sympathie in kerkelijke kringen, niet omdat zij de enig juiste is, maar omdat zij al te vaak veronachtzaamd wordt. Nochtans valt een groter begrip voor de externe factoren onder wat wij het begrip voor ‘de tekenen van de tijd’ noemen.

Een concreet voorbeeld? Het verschijnsel van het kindermisbruik in (en buiten) de kerkgemeenschap is volgens de beschikbare gegevens in belangrijke mate toe te schrijven aan de seksuele revolutie in de tweede helft van vorige eeuw. En de amechtige reactie op dit probleem is in grote mate te wijten aan de gebrekkige kennis van de ernst van dit probleem.

‘De tekenen van de tijd verstaan’

Beide reeksen factoren werken op elkaar in. De interne zwakheden van onze Kerk hebben haar weerbaarheid tegen de externe uitdagingen aangetast. Onze al te moraliserende en al te gebrekkige intellectuele cultuur heeft tot gevolg dat vele van onze godsdienstleraren onmondig blijven tegenover de vragen van hun leerlingen waar het gaat om, bijvoorbeeld, bijbelkritiek, evolutieleer en kerkgeschiedenis.

Wij moeten steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren

‘De tekenen van de tijd verstaan’ betekent een onderscheid kunnen maken tussen interne en externe factoren. Hierbij een oud voorbeeld van hoe het niet moet. Sommige bijbelse profeten hebben het volk opgeroepen om enkel op Yahweh te vertrouwen tegen de dreiging van de Assyrische en Babylonische legers. Terecht. Maar zou dat de nederlaag afgewend hebben? Zij hebben het overwicht van de vijandelijke legers, de externe factor, onderschat en al te streng het pragmatisme van sommige van hun koningen veroordeeld. Dergelijke fout moeten wij vermijden.

Om met de crisis in de Kerk om te gaan moeten wij steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren. Het is in onze samenleving, ondanks alle goede wil, niet meer mogelijk om een kerkgemeenschap te handhaven die even sterk staat als vroeger. Niet meer mogelijk en allicht ook niet wenselijk.

bron: igniswebmagazine

 

Over de auteur

Meer van deze auteur 

Guido Dierickx SJ is een Vlaamse jezuïet. Doceerde politicologie, sociologie en godsdienstsociologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.

voor meer nieuws uit de katholieke wereld: bezoek www.deroerom.nl

Maand van de bijbel

Bij de afbeelding: Lezende vrouw, Gerrit Dou, Rijksmuseum Amsterdam

Uitgeverij Royal Jongbloed en Adveniat gaan samen iets nieuws beginnen. Op 24 januari is de Maand van de Bijbel van start gegaan. Deze maand is een initiatief van Uitgeverij Royal Jongbloed en Adveniat, waar ook andere organisaties zoals het Nederlands Bijbelgenootschap, het Nederlands Dagblad, de Internationale Bijbelbond, Friesch Dagblad/Het Goede Leven, Nederlands Dagblad en Byblos aan deelnemen.

De maand start met de presentatie van een essay van Jacobine Geel, voortrekker van GGZ Nederland, theologe en al jaren een gezicht van levensbeschouwelijke programma’s op de Nederlandse televisie. De Maand van de Bijbel loopt tot en met Valentijnsdag, 14 februari en begint als een evenement in de Abdij van Egmond op 24 januari 2020. Daar zijn de hele dag workshops over en met de Bijbel en wordt de dag afgerond met de presentatie van het essay van Jacobine Geel. Lees ons bericht hierover

Klein en bescheiden begin
Pieter de Boer is uitgever bij Royal Jongbloed te Heerenveen en legt uit dat er bewust voor gekozen is om klein en bescheiden met deze maand te beginnen. ‘Ooit is het zo ook begonnen met de Maand van de Spiritualiteit. De kracht zit juist in het bescheiden begin. We hebben geen overspannen verwachtingen. We willen met deze maand van de bijbel juist zichtbaar maken hoe de Bijbel nog leeft in katholieke kerken en protestantse gemeenten en meer verbindt in denominaties dan vaak wordt gedacht. Dit initiatief valt in de Week van de Eenheid van de Christenen. We proberen zichtbaar te maken hoe de Bijbel christenen bezielt en verbindt.’

Culturele waarde
Voor Pieter de Boer heeft de keuze voor deze Maand voor de Bijbel nog een andere waarde. Hij merkt aan het succes van bijzondere edities van Bijbels dat steeds meer Nederlanders dit oudste boek der boeken ook als cultuurwaarde zien. ‘We hebben tegenwoordig Bijbels voor verschillende doelgroepen en bij diverse evenementen. Dat reikt verder dan geloof en kerken, maar bevestigt ook dat maatschappelijke groepen aan de Bijbel culturele waarde toekennen. Het hoort blijkbaar bij de subculturen van onze samenleving dat de Bijbel ook van betekenis is. Dat is een interessante ontwikkeling die niets afdoet aan de religieuze betekenis, maar de uniciteit van de Bijbel alleen maar groter maakt. Blijkbaar hoort de Bijbel bij je leven, als vrouw, als lezer, als kloosterbezoeker’, zo geeft Pieter de Boer een toelichting op die culturele waarde. Het blijkt volgens hem ook uit workshops en evenementen die rond de Bijbel worden georganiseerd.

Bijbelzondag voor katholieken
Leo Fijen is uitgever/directeur bij de katholieke uitgeverij Adveniat. Hij sluit zich graag aan bij de woorden van Pieter de Boer: ‘Samen hebben we in het verleden de Maand van de Spiritualiteit opgezet, ook met voorzichtige stappen. Dat geeft meer ruimte om door te groeien. Wij doen graag mee omdat we merken dat er onder christenen steeds meer behoefte komt aan expliciete verkondiging. We worden opgeroepen een persoonlijke relatie met Christus aan te gaan en vanuit die verbondenheid leerlingen te maken. Dat lukt niet zonder de Bijbel. En deze periode van eind januari past heel goed, want paus Franciscus heeft voor het eerst aan katholieken een Bijbelzondag gegeven, 26 januari. Hoe mooi is het dan om rond deze zondag de Maand van de Bijbel in het leven te roepen.’

Betekenis van de Bijbel voor elke dag
Ook de Internationale Bijbelbond heeft zich aangesloten bij het initiatief van de Maand van de Bijbel. Directeur Bert de Jong: ‘Wij hebben als motto: “Laat de Bijbel spreken”. Dat betekent dat we steeds weer opnieuw zoeken naar de verbinding tussen de boodschap van de Bijbel en het leven van iedere dag. Dat doen we door onze uitgaven en onze bijbelleesgids Leidraad. Betrokken zijn bij het gezamenlijke initiatief voor een Maand van de Bijbel is daarom voor ons een vanzelfsprekendheid.’

Andere organisaties kunnen aansluiten
Dit bescheiden begin geeft, aldus Leo Fijen, ook ruimte voor partners om mee te doen. Het Nederlands Dagblad, Friesch Dagblad, het Nederlands Bijbelgenootschap, de Internationale Bijbelbond en Byblos doen vanaf de start mee. Maar de initiatiefnemers hopen dat andere organisaties op het gebied van Bijbel en christelijke media willen aansluiten. In deze Maand worden elke week activiteiten georganiseerd. De finale is op Valentijnsdag in de Abdij van Berne, met een dag die in het teken staat van Bijbelse Liefde.

Voor meer informatie: klik hier.

Bron: Maandvandebijbel.nl

Beeldmeditatie bij het zondagsevangelie

De kunstenaar heeft zijn afbeelding verdeeld in twee helften. Op elke helft staan twee mensen. Op de rechter helft Jezus met achter zich een man in het wit. Op de linker helft Petrus en Andreas in een bootje; Andreas zit en roeit, Petrus staat en haalt het visnet op.

Jezus is herkenbaar aan zijn kruisnimbus. Hij draagt een purperen bovenkleed. Dat was indertijd slechts voorbehouden aan de hoogste vorsten. Zijn linkerhand houdt Hij verborgen in de plooi van zijn gewaad. Zo lieten keizers zich afbeelden, tot later Napoleon aan toe! Om Jezus’ majesteitelijke karakter nog meer te onderstrepen heeft de kunstenaar in de kruisnimbus kostbare edelstenen afgebeeld. Hier staat een machtig vorst. Achter Jezus verschijnt een dienaar. Ook hij dient vooral om te onderstrepen hoe verheven Jezus is.

Deze afbeelding is te vinden in Ravenna, de toenmalige keizerlijke residentie van het West-Romeinse Rijk. Zou de kunstenaar op deze manier aan de keizer hebben laten voelen dat Jezus de enige echte keizer was? Of heeft de keizer zelf opdracht gegeven Jezus zo af te beelden? Zodat hij in de kerk telkens weer tot nederigheid zou worden gestemd?

Dan viel er voor de keizer heel wat te kijken. Want op de afbeelding wendt de keizer Jezus zich tot heel gewone arbeiders. Vissers. Hoogst ongebruikelijk voor de machtigste vorst ter wereld. Zijn hand maakt een zegenend gebaar in de richting van beide mannen in hun schamele bootje. Opvallend is dat Jezus niet in hun richting kijkt, maar langs ons, toeschouwers, heen naar een punt ergens in de verte schuin achter ons. Zo worden farao’s in Egypte weergegeven. Uit de Ethiopische traditie weten wij dat onbetrouwbare mensen van opzij werden afgebeeld, zodat maar één oog zichtbaar was. Beide ogen moesten gezien worden, anders vertelde de kunstenaar van je dat je iets in je schild voerde. Gold die traditie ook in het Ravenna van die dagen? In ieder geval wordt ook de dienaar achter Jezus zo afgebeeld.

Ja zelfs van Petrus en Andreas zijn beide ogen zichtbaar, terwijl we ze van opzij zien. Zij zijn gekleed in korte tunica’s. Petrus is herkenbaar aan zijn witte, rondgeschoren haren. Andreas aan zijn warrige haardos. Petrus hanteert het visnet, Andreas de roeiriemen. Mooi hoe hun ogen ergens anders zijn dan hun handen. Ze hebben geen aandacht voor de vangst in hun net. Hun ogen zijn bij Jezus. Drukt hun gelaatsuitdrukking verbazing uit. De machtigste heerser komt naar hen toe. Naar hen, gewone volkse vissers. Het is precies de zegenende uitnodigende hand van Jezus die de verbinding vormt tussen de vorstelijke wereld van Jezus en de wereld van de gewone werklui. Die hand reikt juist tot boven de plecht van hun bootje en het uiteinde van het visnet. En alsof dat al niet adembenemend genoeg is, nodigt Jezus ze uit naar zijn kant te komen en zich bij Hem aan te sluiten. Met de woorden: “Ik zal vissers van mensen van jullie maken.” Vissers van mensen. Mensen redden van de verdrinkingsdood. Mensenredders zal Ik van jullie maken.

Dit alles speelt zich af tegen een gouden achtergrond, de aanwezigheid van de hemel!

Kijkend naar Petrus en Andreas stel ik mij voor dat Jezus zo mijn wereld zou binnenstappen, en mij zou uitnodigen Hem te volgen door mijn beroep of kundigheid in te zetten in zijn dienst…

[06e eeuw, mozaïek. Italië, Ravenna, San Apollinare Nuovo. Dries van den Akker s.j./ 2011.01.11

Verwijzingen
Matteus 04,18-20: Jaar A door het jaar 03e zo
Markus 01,16-18: Jaar B door het jaar 03e zo
Door het jaar 01e week ma
Feest 29 jun. 0067 Petrus-Apostel
Feest 30 nov. 0069 Andreas-Apostel

© A. van den Akker s.j.
Deze pagina is het laatst gewijzigd op 4 mei 2018

 

Geef voor je kerk!

De actie Kerkbalans is weer van start gegaan. Van de week komt ongetwijfeld éen van onze talloze vrijwilligers langs om een brief te bezorgen met daarin de oproep mee te doen aan de actie. Van levensbelang voor het voortbestaan van onze parochie en onze geloofsgemeenschappen! Wij zijn volledig afhankelijk van de bijdragen van onze parochianen om de kerken open te houden, warm te maken en te kunnen vieren! Op deze website kun je ook je donatie over maken en/of het formulier voor periodiek schenken downloaden. Periodiek schenken betekent belastingaftrek! Omdat wij een ANBI instelling zijn kun je de jaarlijkse bijdrage aftrekken van de inkomstenbelasting als er minimaal 5 jaar achtereen een schenking wordt gedaan.

Onze parochiaan Leo Fijen gaf een mooi boek uit waarin prominente katholieken en protestanten openhartig vertellen waarom zij bij de kerk blijven. Waarom blijf jij? Om de gemeenschap, voor het gebed, om de verstilling, zodat de kinderen hun Eerste Heilige Communie kunnen doen of omdat je graag met kerkelijke hoogtijdagen een mooie viering bijwoont? Redenen genoeg waarschijnlijk! Als je wilt blijven, geef dan voor onze gemeenschap!

Film in de week van de eenheid

 

Op dinsdag 21 januari om 14.00 uur en op 24 januari om 20.00 uur wordt er i.v.m. de Week van gebed voor de eenheid een film vertoond in de Willibrordzaal van De Sleutel, Steenhoffstraat 41.

De film, gekozen door mw. Stolwijk is “Whale Rider”
Bij de geboorte van Pai overlijdt haar tweelingbroer en haar moeder. Oma en Opa, die leider is van een Maoristam, voeden haar op. Opa Koro is teleurgesteld, omdat Pai een meisje is en hem daardoor niet op kan volgen. Bij gebrek aan een kleinzoon richt hij een heilige school op waar hij een clubje jongens traint, in de hoop zo een geschikte opvolger te vinden. Hij wil maar niet inzien dat Pai werkelijk alle eigenschappen bezit die haar tot een ideale leider maken. U bent van harte welkom. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage.

Bekijk de trailer

Zoektocht naar vrijwillige medewerkers

Vrijwillige medewerkers komen en gaan, door ziekte, drukte, andere omstandigheden, en noem maar op.
Maar de taken blijven, en daarom is het altijd fijn als leden uit de geloofsgemeenschap zich aanmelden om op vrijwillige basis mee te werken aan een vitale gemeenschap. Dat kan op allerlei terreinen.

We noemen een aantal taken:
• koffie schenken na de vieringen
• gastvrouw in De Sleutel
• een wijk lopen van onze parochiebladen
• in de tuin werken
• kerk schoonmaken
• het bezoeken van parochianen
* bijdragen aan deze website>

Doe iets wat u leuk vindt of goed kan. Het hoeft niet veel tijd te kosten, maar het geeft een goed gevoel iets te kunnen doen voor uw kerk en uw gemeenschap.
Denk er eens over na, en bel het parochiesecretariaat (035-6011320), of stuur een e-mail naar het secretariaat.
Vermeld daarbij naar welke activiteit uw interesse uitgaat, of geef uw beschikbaarheid aan en we zoeken met u naar een u passende taak.

Digitale vastenkalender

DIT IS MIJN LICHAAM : elke dag een mailtje in je mailbox om je voor te bereiden op Pasen.
Op 26 februari begint de Veertigdagentijd. We gaan op weg naar Pasen.

Hierbij wil ik jullie van harte uitnodigen dat samen te doen, middels de digitale vastenkalender.
Het thema van de kalender is het jaarthema: DIT IS MIJN LICHAAM.
Iedere dag van de week krijgt een eigen invulling rond dit thema:
op zondag zal het gaan over de opstanding van ons lichaam,
op maandag over de kerk als lichaam van Christus,
op dinsdag over de weergave van Jezus in de kunst in de loop der eeuwen,
op woensdag over geloven met je lichaam,
op donderdag over de eucharistie,
op vrijdag over het lijden van Jezus en
op zaterdag is er ruimte voor de kinderen.

Suggesties en concrete bijdragen zijn van harte welkom! Je kan je opgeven bij Sarot@marthamaria.nl

Vieringen door de week

Kijk voor het volledige vieringenoverzicht bij vieringen!

H. Nicolaas Baarn (dagkapel)

Lauden: iedere werkdag 8.15 – 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 – 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 – 9.30 uur

vrijdag: 19.00 – 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt ( Mariakapel)

Eucharistie: eerste dinsdag van de maand 10.00 uur

Communieviering: derde dinsdag van de maand 10.00 uur

H. Nicolaas Eemnes (de Waker, naast de kerk)

Donderdag 10 uur, afwisselend Eucharistie en Communieviering

Willibrord Soest

Afwisselend Eucharistie en Communieviering: Woensdag 9.30 uur Antoniuskapel naast H. Familiekerk

Vrijdag 9.00 uur Stiltecentrum naast Petrus en Pauluskerk

 

 

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.