Featured Image

Kerstboodschap pastoor Skiba in 2020

Dit jaar gaan Maria en Joseph met hun kind niet naar Egypte.

Beste parochianen, stel je voor dat de volheid der tijden zoals de Bijbel het aanduidt, niet zo’n 2000 jaar geleden plaats had gevonden, maar in onze tijd. Dan zou de heilige familie, net als wij allen, deze merkwaardige coronatijd moeten meemaken. Ik probeer even stil te staan bij allerlei mogelijke consequenties die Joseph en Maria in onze tijd mee zouden moeten maken op hun reis. Mogelijk zouden de gevolgen van allerlei coronamaatregen voor hen nog zwaarder zijn dan voor de meesten van ons vanwege een vreemd stadje waar ze terechtkomen en vooral de zwangerschap van Maria, vervolgens een plotselinge, ofschoon niet onverwachte, geboorte van het kind.

Toen ik enkele dagen geleden de grenzen van Engeland naar Europa dicht zag gaan, vanwege een nieuwe variant van het coronavirus, met 50-kilometer lange files als gevolg, realiseerde ik mij dat het tijdstip voor het begin van mijn overpeinzing over de heilige familie niet zomaar te prikken is. Voor het gemak zal ik daarom Joseph en Maria pas na hun vertrek uit Nazareth, in mijn overpeinzing, vergezellen. Als ik al met Nazareth zou beginnen, dan zou ik geen gebruik kunnen maken van de, voor ons allen, bekende Bijbelse beschrijving van de geboorte van Jezus en ook niet van onze (volks)traditie. Zou de lockdown voor het vertrek uit Nazareth afgekondigd worden dan lazen we in de Bijbel niet dat Jezus in een armoedige stal werd geboren. Ook het mooie lied ‘Maria die zoude naar Bethlehem gaan’ zou nooit kunnen ontstaan. Immers, hoezo naar Bethlehem gaan? Thuisblijven! Dit zou toch het dringende advies zijn.

Door de geboorte van de Verlosser in Nazareth zou de Bijbelse theoloog in grote (theologische) problemen komen, vanwege de profetieën over Bethlehem als de plek. Daarom lijkt het me veel verstandiger om de raakvlakken van de coronapandemie met de heilige familie pas in Bethlehem op te voeren. Daar komen dus Maria en Joseph aan en ze zoeken een hotel, maar alles zit potdicht. Geen enkele hoteleigenaar wil hen ontvangen. Ze beloven zich muisstil te zullen houden en Joseph wil extra betalen: als timmerman was hij niet de armste en hij wou het zijn hoogzwangere vrouw, na een zware reis, wat aangenamer maken.  Maar de herbergiers zagen ook wel dat er binnenkort een kind op komst was en daarom stuurden ze de toekomstige ouders zo snel mogelijk weg. In hun verbeelding hoorden ze al het huilende kind, dat de plek ging verraden. Een exorbitante boete van een overheidsdienaar was dan onontkoombaar. Dat wilden ze niet riskeren, dus wegwezen!

Maar onder de hoteleigenaars was er één die het niet kon verkroppen. Hoe kun je die hoogzwangere vrouw nou wegsturen. En hij begon aan een oplossing te denken. Hij bedacht wel wat. Maria en Joseph zag hij nog steeds van her naar der lopen, voor een onderdak, maar ze leken kansloos. Hij kwam bij hen en bood hen zijn stal aan, buiten de stad. Zou het kind toch spoedig geboren worden en gaan krijsen, zal het niemand horen. Niemand krijgt problemen.

Os en ezel maakten een plaats voor de nieuwe – tijdelijke – bewoners. De stal was niet meer dan een beschutting tegen de wind, maar toch ging het zwangere echtpaar met een dankbaar hart slapen. Ze sliepen heerlijk tot in de middernacht, want zoals u – als ingewijde terecht – verwacht… ‘Midden in de winternacht ging de hemel open’. De wereld stond op zijn kop, theologisch gezien (de lang verwachtte Messias is gekomen) maar heel concreet voor de ouders. Wat nu!? Gelukkig was Maria een wijze vrouw en dacht ze vooruit. Ze had de meest nodige dingen voor de baby bij zich. En Joseph keek met zijn ondernemersoog om zich heen en zag een voederbak. Met het naar het midden verschuiven zou hij er prima een wiegje van kunnen maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het was te koud voor de baby. Joseph dacht er niet lang over na: twee levende verwarmingsradiatoren bracht hij zo snel mogelijk naar binnen – de os en de ezel. De ruimte was nu krap, maar het doel was bereikt.

Ze zouden nu heerlijk in slaap kunnen vallen als ze geen rumoer van buiten hoorden. ‘Wij zijn de herders’ – riepen de stemmen, wees niet bang.  ‘Wij hebben een bijzonder licht gezien aan de hemel en het gezang van de engelen gehoord over een bijzonder kind. Ook van iemand uit de stad hoorden we dat jullie hier wonen en het kind verwachten. Door even nadenken, kunnen we ons niet onttrekken aan de gedachte dat het over dit kind gaat. Wij hebben eten gebracht en schapenwol. Het is best koud in de nacht. Wij leggen alles hier buiten want in de coronatijd mogen wij niet naar binnen, wij hebben geen mondkapjes, die zijn voor ons te duur’. Ach, goede herders zei Maria, dank jullie wel, maar kom eens wat dichterbij. Als jullie achter elkaar bij de deur gaan staan, dan zien jullie allemaal het kindje. De kribbe staat dan precies op anderhalf meter van jullie af. Ze hielden afstand maar deden niet afstandelijk. Diep ontroerd waren ze het tafereel te zien, dat ook ons telkens ontroerd als we naar de kerststal kijken. Ook wij kunnen daar steeds weer de liefde en vrede zien.

Na de herders kwamen ook de drie koningen (Wijzen) op bezoek. Ze kwamen pas op zes januari aan (volgens de liturgische kalender). Voor ons zal deze datum meer vanzelfsprekend klinken dan voor de vorige generaties. De Wijzen uit het Oosten kwamen 10 dagen te laat, maar voor ons is dat gemakkelijk te verklaren: als buitenlanders moesten ze tien dagen in de quarantaine.

Voor Joseph en Maria had de coronaepidemie ook een positieve kanten. Ze waren weliswaar niet welkom in Egypte – zoals alle andere buitenlanders – maar ook in hun eigen land stond alles stil. Koning Herodes kon zich na zijn woedeaanval bij het bericht over de geboorte van de nieuwe koning toch enigszins beheersen: uit wijsheid of berekening (?). Hij besloot zijn soldaten tijdens het lockdown nergens naartoe te sturen: je kunt immers niet gemakkelijk vechten en tegelijk de voorgeschreven afstand van anderhalf meter houden. Het risico dat de soldaten het coronavirus naar zijn paleis zouden brengen wilde hij niet nemen.

Wij kennen een soortgelijk dilemma in onze maatschappij. Ook bij het kerkbezoek op anderhalve meter. Ofschoon de kerkbezoekers niet met elkaar vechten en de mondkapjes dragen, is er wel worsteling m.b.t. sluiting van de kerk of juist het openhouden. Vele van mijn lieve parochianen staan hierin lijnrecht tegenover elkaar. Wat de ene wijs vindt, vindt de andere buitengewoon dom en precies ook andersom. Van de heilige familie heb ik ondertussen geleerd in de moeilijke omstandigheden niet te zeuren, maar: voor het huilende kind van alles wat enigszins bruikbaar is, een wieg te maken; voor de warmte zelfs os of ezel te gebruiken; de zorgzame herders toch te ontvangen, op de gepaste afstand De mensen uit het buitenland ook wel, ondanks dat ze soms te laat komen. Maar wat te doen met de kerken? Wat zou u doen – vooruitziende Maria en vindingrijke Joseph?

Leer je parochianen de ander niet dom te vinden of zichzelf wijs. Mogen zij de liefde voor elkaar bewaren, vooral in deze moeilijke omstandigheden. Want dit is de belangrijkste boodschap van onze Zoon, die vandaag als mens is geboren, maar tegelijk Emanuel is: God met ons. Als het Woord van God, leert Hij ons steeds opnieuw dat God ten diepste de Liefde is, in alle omstandigheden van ons leven.

Featured Image

kerststallenroute: De Weg van het Licht

Dit jaar wordt in Baarn voor het 25ste achtereenvolgende jaar de kerstallenroute georganiseerd. Dat jaar staan er in 256 Baarnse tuinen kerstsstallen die zichtbaar zijn vanaf de weg. De route (of een deel ervan) kan op eigen gelegenheid lopend of fietsend afgelegd worden. De kerststallenroute kent een grote variatie: stallen, schilderijen, kinderkerststallen, wandkleden, et cetera. Deze kerststallen en kersttaferelen zijn voor het overgrote deel door de deelnemers zelf gemaakt.
's Avonds zijn de stallen verlicht, dus dan is het (extra) leuk om de route te lopen.

De route is te lopen van 18 december 2020 tot en met 6 januari 2021. Voor meer informatie en de route kijk op: wegvanhetlicht.nl

Featured Image

Jan Nieuwenhuis 25 jaar diaken.

Op 19 november 1995, 25 jaar geleden, werd Jan Nieuwenhuis door kardinaal Simonis diaken gewijd. Uiteraard willen we dit feestelijk vieren en graag hadden we dit met veel mensen in de kerk gedaan. Op dit moment kan dat helaas maar met 30 mensen

Op deze plaats willen we Jan en Gabriëlle, zijn echtgenote en steun, in dankbaarheid vast van harte feliciteren met deze bijzondere dag en wensen ze Gods liefde toe.

 

Een cadeau voor Jan Nieuwenhuis

Op de vraag ‘heb je nagedacht over een cadeau’ gaf Jan in eerste instantie een ontkennend en later een twijfelend antwoord. Wat ik graag wil is de mogelijkheid om iets te kunnen doen voor mensen in de parochie waarvoor ik mijn werk zie dat het nodig is. Uiteraard kost dat vaak geld. Deze vraag ondersteunen we van harte en we hopen ook dat u voor dit mooie cadeau een bijdrage wilt geven. Dit kan op rekening NL22 RABO 0128 8971 39, ten name van RK parochie HH. Martha en Maria, onder vermelding van “25 jaar Diaken”. Hiermee kunnen we tevens samen uiting geven aan de tekst van Lucas 22, 27  “Ik ben als degene die bedient”, de wijdingstekst van Jan Nieuwenhuis.

 

‘Zou jij niet diaken willen worden?’

Dat was de vraag die pastoor Kolkman mij stelde op een mooie voorjaarsavond in 1991. Voor mij was het de roepstem van de Heer om de dienstbaarheid van Jezus te vertegenwoordigen. Iedere gelovige wordt  geroepen tot die dienstbaarheid in navolging van Jezus. Zo zijn er velen actief voor hun medemens, vaak in stilte en altijd vanuit hun hart. Jezus zegt van hen: ‘Dat alles hebben jullie voor Mij gedaan. Ontvang het Rijk dat voor jullie gereed ligt.’ De diaken vertegenwoordigt in de kerk en vanuit de kerk die dienstbaarheid. Volgens het Tweede Vaticaans Concilie (Lumen Gentium 29) ‘staat de diaken in dienst van het volk van God door de diaconie (dienstbaarheid) van de liturgie, het woord en de liefdewerken‘. Hiervoor wordt hij ‘gesterkt door de sacramentele genade’ (gewijd). In de persoon van de diaken (los van al zijn gebreken) mag de dienstbare vrijwilliger daarom waardering zien voor al wat hij/zij doet. Andersom heeft de diaken ook de taak om tot die dienstbaarheid op te roepen en deze zichtbaar te maken. Dat laatste is te zien in de liturgie (de dienstbare taak aan het altaar), in het woord (het voorlezen van het evangelie en soms de preek) en in de samenleving door hulp (liefdewerken).

Op die mooie voorjaarsavond besefte ik dit allemaal niet direct zo. Wat ik wel besefte was dat de Heer mij riep. Met vreugde zei ik dat ik dat graag wilde. Op 19 november 1995, nu 25 jaar geleden, werd ik in de Nicolaaskerk door kardinaal Simonis gewijd. Al die tijd heb ik het een uitverkiezing gevonden diaken te mogen zijn, dienstbaar aan God en zijn volk. Samen met en voor u.

 

Diaken Jan Nieuwenhuis

Featured Image

Digitale Adventskalender

Dromen van het goede leven

Adventskalender 2020

In de Advent willen we deelnemen aan een eeuwenoude discussie van theologen en filosofen; de discussie over de vraag wat nu een goed leven is. Wanneer is er sprake van een goed leven? Bijbel en geleerdheid wordt uit de kast gehaald om hier een antwoord op te geven.

In coronatijd dringt deze vraag zich ook aan ons op. Wat vinden wij eigenlijk een goed leven? Moeten wij daar niet eerst een antwoord op hebben voordat we ons een oordeel kunnen vormen over de wijze waarop we met corona omgaan?

Als logo hebben we een afbeelding van de schilder Marc Chagall. Chagall schilderde verschillende malen in zijn leven het moment waarop Noach de duif loslaat uit de benauwde ark. Noach en zijn gezin zitten dan al een jaar opgesloten in de dobberende boot. Waar hebben ze van gedroomd dat jaar? Welke plannen maakten zij?

En waar dromen wij van? Welke plannen maken wij?

Droom je mee? Denk je mee? Geef je dan op voor de digitale Adventskalender. Dan ontvang je iedere dag van de Advent een meditatie, gedachte, filmpje of lied met betrekking tot ons onderwerp.

Opgave bij Wies Sarot: sarot@marthamaria.nl

Featured Image

Samen vieren; update 10 oktober 2020

Vanaf 10 oktober gelden de volgende regels voor vieringen in de kerken.

  • Voor het bezoeken van de meeste vieringen is vooraf reserveren verplicht. Dit kan vanaf 4 dagen voor de viering op onze website. Klik hier voor de pagina waar je kan reserveren.
  • Maximaal aantal bezoekers per viering is 30.
  • Vrijwilligers en bezoekers wordt dringend verzocht een mondkapje te dragen. Voor bezoekers geldt dat die mag worden afgedaan op het moment dat je op je plaats zit.
  • Kom niet naar een viering als je verkouden bent, benauwd bent of koorts hebt.
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst
  • Volg de instructies op van de organisatie
  • Je krijgt een aangewezen plek in de kerk, het is op dit moment dus niet mogelijk dat je op je eigen plek kan zitten
  • Blijf de hele viering op je plek zitten, bij het communie delen komt de priester naar je toe
  • Meezingen mag niet, meebidden natuurlijk wel
  • Nies in je elleboog

We hopen iedereen snel weer te ontmoeten!

Onze Michaël-Laurens locatie heeft een prachtig filmpje gemaakt, waarin te zien is hoe het samen vieren er de komende tijd uit gaat zien. Ook als je naar een van onze andere locatie komt geeft dit filmpje een goede indruk hoe we op dit moment samen vieren in onze kerken.

 

 

 

Featured Image

Gespreksgroep Vijftigers Bijbellezen in het licht van een boek

Welke Bijbelverhalen gaan over ons, raken ons in deze tijd? In de gespreksgroep Vijftigers, de naam zegt het al, voor mensen ergens in de vijftig, hebben we het boek van Claartje Kruijff, Leegte achter de dingen naast een aantal Bijbelteksten gelegd. Soms worden de teksten door de schrijfster van dit moderne boek (2016) aangedragen, soms zijn ze erbij gezocht.  Zo is de bijbel in gesprek met ons moderne levensgevoel.

Houd je ervan de bijbel grondig te lezen in het licht van de actualiteit en je eigen leven dan is deze gespreksgroep wellicht iets voor jou.

We komen bij elkaar in De Sleutel in Soest op maandagavonden van 20.00-22.00 uur.

Aanmelden bij Wies Sarot (Sarot@marthamaria.nl)

Maandag 7 september, 5 oktober, 23 november, 14 december, 11 januari, 8 februari, 15 maart, 19 april, 10 mei en 14 juni.

Featured Image

Gespreksgroep Rond de veertig

Zo rond je veertigste hoor je niet meer tot de jongeren. Je wordt geacht je leven een beetje op orde te hebben. Misschien is dat jou ook wel gelukt. Maar is je leven op orde hebben ook hetzelfde als een goed leven leiden?  Goed in de zin van waardevol en bevredigend?  In de coronatijd hebben sommigen ruim de tijd gehad om daar eens over na te denken. Anderen kwamen juist in een ratrace terecht. In beide gevallen kan je de behoeft hebben om er eens met anderen over te praten. Dat is precies wat we in de gespreksgroep doen. Onze eigen ervaringen delen.

Om niet te verdwalen in de veelheid van dingen die op ons af komen gebruiken we steeds een handreiking. Dit jaar spreken we met elkaar aan de hand van de zoektocht van Claartje Kruijff naar een betekenisvol leven. Claartje beschrijft in Leegte achter de dingen hoe ze op zoek ging en eigenlijk nog steeds gaat naar antwoorden op de vragen die het leven haar stelt. Ze verwacht geen grote antwoorden die voor de eeuwigheid vastliggen maar geniet juist van het telkens opnieuw samen graven en zoeken.

Zin om mee te doen op de maandagavond? Meld je aan bij sarot@marthamaria.nl

Maandag 21 september, 26 oktober, 30 november, 21 december, 25 januari, 1 maart, 29 maart 26 april, 31 mei en 28 juni, steeds om 20.00 uur in De Sleutel.

 

Featured Image

Familieviering en kindertekeningen voor Maria

Dit weekend staan de vieringen in het teken van de families. Zondag is er om 9.30 een  familieviering en de Mariaviering op zaterdagavond 19.00 staat in het teken van kinderen en hun ouders. De vieringen zijn hier live te kijken.

 

Maak een tekening voor Maria!

We nodigen alle kinderen uit om een tekening voor Maria te maken. Bijvoorbeeld een tekening van wat je Maria zou willen vragen. Als de ouders een foto van de tekening opsturen naar info@rkeemland.nl brengen we alle inzendingen tijdens de viering, zaterdag, bij Maria. Ouders kunnen voor hun kinderen een kaarsje laten aansteken tijdens de viering. Geef ons via email de namen door van uw kinderen zodat we ze kunnen noemen.

 

Familieviering op zondag

Komende zondag is de viering vanuit de Josephkerk een familieviering.
We nodigen alle kinderen uit om met ons mee te vieren.
Het is handig als je een groot vel papier, bijvoorbeeld een stuk behangpapier en wat potloden bij de hand hebt.
Dan kan je tijdens de overweging met ons mee tekenen!

Tot zondag, pastor Mauricio Meneses en Wies Sarot

 

 

Featured Image

Roepingenzondag

Zondag 3 mei is het weer Roepingenzondag. Het is een dag waarop de Kerk wereldwijd bidt om roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. Dit gebed is onmisbaar voor het roepingenpastoraat.  Voor roepingenzondag zijn er folders en boekjes met informatie. Deze zullen in de kerken te vinden als deze weer open mogen, het gebed tot roepingen beperkt zich namelijk niet tot één zondag.

Voor meer informatie over roepingenzondag klik hier.

Voor de Boodschap van de Paus voor roepingenzondag klik hier.

 

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.