Featured Image

The Passion 2020 Roermond; ook in Artishock te volgen

In samenwerking met de Raad van Kerken Soest (de kerken in Soest en Soesterberg) vertonen we live de tiende editie van The Passion met bioscoopbreed beeld en geluid! Roermond vormt op Witte Donderdag 2020 het decor voor ‘The Passion’.
De jaarlijkse muzikale paasvertelling wordt op donderdag 9 april live uitgezonden via de TV en de radio. En dus ook in het Filmhuis van Artishock. Met het thema ‘vrijheidvoorjou’ staat The Passion dit jaar stil bij 75 jaar bevrijding. The Passion zal vanuit haar eigen verhaal invulling geven aan dit thema; vrijheid en liefde vormen de rode draad in het lijdensverhaal van Jezus.

Acteurs: Tim Akkerman en Trijntje Oosterhuis vervullen dit jaar de rollen van Jezus en Maria in de jubileumeditie van The Passion. Het muzikale paasevenement vindt op donderdag 9 april plaats in Roermond. De verteller van The Passion 2020 is Johnny de Mol. Acteurs Soy Kroon en Jan Kooijman vertolken de rollen van de discipelen Judas en Petrus. In deze tiende uitvoering speelt cabaretier Roué Verveer de rol van Pilatus en doet presentator Bert van Leeuwen verslag van de processie.  

Wethouder Angely Waajen van Roermond zegt: “Het is een bijzondere eer om als eerste zuidelijke stad van Nederland The Passion te mogen ontvangen. En dat ook nog in het jaar waarin Roermond onder andere 800 jaar Munsterkerk en 75 jaar bevrijding viert. Het Munsterplein en de vele karakteristieke plekken van Roermond zullen deze tiende editie van het muzikale paasevenement bijzonder sfeervol maken. Samen met de makers van het programma streven we naar deelname uit alle hoeken van de samenleving.”

U kunt de uitzending gratis bijwonen, reserveren is wel gewenst via een mailtje naar passion@artishock-soest.nl

Entree mogelijk vanaf 19.30 uur, om 20.15 uur is er een korte inleiding. Eventuele consumpties rekent u op de avond af aan de bar.

Featured Image

Maatregelen Nederlandse bisschoppen vanwege het coronavirus

201Brief van de Nederlandse bisschoppen:

In december startte in China een uitbraak van een coronavirus, dat mensen ziek kan maken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. Wereldwijd worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.
Op 27 februari is het virus voor het eerst in Nederland bij een persoon vastgesteld.
De belangrijkste maatregelen die volgens het RIVM genomen kunnen worden om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn:
- Regelmatig handen wassen
- In de binnenkant van de elleboog hoesten en niesen
- Papieren zakdoekjes gebruiken
Nu het virus ook in Nederland is vastgesteld laten de Nederlandse bisschoppen weten dat met ingang van de zondagsviering van 1 maart het volgende van kracht is in de Nederlandse Kerkprovincie, zolang het virus nog niet onder controle is:
- tijdens vieringen in parochies en instellingen is het ontvangen van de communie op de tong niet mogelijk;
- De communie kan alleen op de hand worden ontvangen en dient alleen door de celebrant uitgereikt te worden;
- De kelkcommunie is voorbehouden aan de celebrant;
- Kerkgangers geven elkaar bij de vredeswens niet de hand;
- Er wordt geen gebruik gemaakt van wijwater bij binnenkomst en verlaten van de kerk.
De bisschoppen vragen de gelovigen om te bidden voor alle mensen die wereldwijd slachtoffer zijn van het virus en voor allen die patiënten met hun zorg en deskundigheid begeleiden.
Bisschoppen in het buitenland, waar eerder sprake was van het coronavirus, hebben eveneens maatregelen afgekondigd, hetzij als bisschoppenconferentie hetzij als bisdom. Zie hiervoor rkliturgie.nl (https://rkliturgie.nl/nieuwsberichten/liturgische-maatregelen-tegen-verspreiding-coronavirus)

Featured Image

Zoektocht naar medewerkers

Vrijwillige medewerkers komen en gaan, door ziekte, drukte, andere omstandigheden, en noem maar op.
Maar de taken blijven, en daarom is het altijd goed als leden van de geloofsgemeenschap (m/v) hun verantwoordelijkheid nemen en zich aanmelden om als medewerker actief te worden.
Vele taken wachten op uitvoering.
We noemen:
• koffie schenken na de vieringen
• gastvrouw/heer in De Sleutel
• een wijk lopen van onze parochiebladen
• in de tuin werken
• kerk schoonmaken
• het bezoeken van parochianen.
Doe iets wat u leuk vindt of goed kan. Het hoeft niet veel tijd te kosten, maar een geloofsgemeenschap blijft alleen levend als ieder haar/zijn bijdrage levert.
Denk er eens over na, en bel het parochiesecretariaat (035-6011320), we vinden vast een activiteit die bij u past.

Featured Image

Bijdrage aan de gedachtenvorming

Binnen het aartsbisdom wordt dit jaar veel aandacht besteed aan de eucharistie. Dat is niet alleen een "katholiek" thema, ook andere kerken zijn er voortdurend mee bezig. Bijgaande informatie van de Landelijke Raad van Kerken zet een en ander op een rij. Het kan heel inspirerend zijn om eens te luisteren naar wat in andere kerken leeft.

EUCHARISTIE EN AVONDMAAL

De viering van de eucharistie of avondmaal behoort tot het hart van het geloofsleven. De kerken spreken dan ook indringend over de beleving van het sacrament. Sommige kerken zijn heel voorzichtig in de bediening. Zij zien het vooral als een viering voor mensen die al zijn aangesloten bij hun kerk. Of ze beperken de viering tot de volwassen gemeenteleden die belijdenis hebben gedaan. Andere kerken staan een open benadering voor en nodigen gasten en kinderen uit in de liturgie om mee te doen met de viering.

Allen hebben gemeenschappelijk dat ze het meer dan zinvol vinden om het sacrament te onderhouden. In de Raad van Kerken is hierover daarom een aantal jaar geleden intensief gesproken. De weerslag van dit gesprek vindt u in de brochure Eucharistie en Avondmaal.

Daarnaast heeft voormalig secretaris van de Raad, Klaas van der Kamp, in 2015 een onderzoek gedaan naar de beleving van eucharistie en avondmaal. Dr. Leo Koffeman heeft de resultaten hiervan besproken.

Digitale vastenkalender

Op 26 februari begint de Veertigdagentijd. We gaan op weg naar Pasen. Wil jij je daar ook op voorbereiden maar weet je niet hoe? Onze digitale vastenkalender kan je helpen! Het thema sluit aan bij het jaarthema van onze parochie; DIT IS MIJN LICHAAM.  Iedere dag van de week krijgt een eigen invulling rond dit thema: op zondag over de opstanding van ons lichaam, op maandag over de kerk als lichaam van Christus, op dinsdag over de weergave van Jezus in de kunst in de loop van de eeuwen, op woensdag over geloven met je lichaam, op donderdag over de eucharistie, op vrijdag over het lijden van Christus en op zaterdag is er ruimte voor de kinderen. Suggesties en bijdragen van harte welkom! Geef je op bij onze Wies! sarot@marthamaria.nl

Featured Image

Crisis in de Kerk: eigen schuld?

Kunnen we verwijtend wijzen met onze vinger? Wie is schuldig aan de crisis in de Kerk? Zo eenvoudig ligt het niet. Guido Dierickx zet enkele factoren op een rij.

Wanneer onze missionarissen na vele jaren terugkeren naar onze streken schrikken ze ervan: onze kerkgemeenschap verkeert in crisis. Het aantal kerkgangers is gedaald en blijft dalen, het aantal geestelijken daalt en blijft dalen, het aantal verenigingen met een duidelijke katholieke signatuur daalt en blijft dalen. Die missionarissen zijn nog niet gewend aan die evolutie, wij wel. Wij hebben de tijd gehad voor een evaluatie van de toestand, maar onze evaluaties lopen sterk uiteen.

Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen.

De meesten onder ons reageren met wrevel en zoeken naar schuldigen. Ongeveer zoals de aanhangers van een verliezende voetbalploeg de schuld leggen bij de coach, wijzen zij graag met de vinger naar de kerkleiders, naar pausen, bisschoppen, het Vaticaan. Maar dat is al te gemakkelijk. Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen. Het moet doorstoten naar factoren die werkzaam zijn in eigen kerkelijke kring of in de maatschappelijke omgeving. Een socioloog zou hier een onderscheid maken tussen interne (endogene) en externe (exogene) factoren.

Interne factoren en de crisis in de kerk

De interne factoren genieten in vele middens de voorkeur. Vele waarnemers blameren de preutse morele voorschriften van voor de seksuele revolutie. Of het Bijbelse fundamentalisme van voor de ontmythologisering. Of het klerikalisme van de kerkelijke gezagsuitoefening. Deze verklaringen genieten een grote bijval om redenen die voor de hand liggen.

De factoren die zij aanstippen zijn immers vatbaar voor hervorming door inspanningen in eigen kring, bijvoorbeeld door nieuwe kerkleiders. En bovendien passen zij goed in de spiritualiteit van een geloofsgemeenschap die gevoelig is voor oproepen tot bezinning en bekering. Aan een rouwmoedige erkenning van fouten en zonden heeft de Kerk steeds behoefte gehad. En ook nu mag zij deze kans niet voorbij laten gaan. ‘Zoek niet de splinter in het oog van de andere, maar veeleer de balk in het eigen oog.’

Het moeilijke van het bijbelse geloof

Dat gezegd zijnde verdient ook een andere verklaring onze aandacht. Die beklemtoont de uitdagingen waarmee onze kerkgemeenschap af te rekenen krijgt en die mede geleid hebben tot de huidige crisis. Het klinkt niet origineel maar het is waar. Het is moeilijk om het bijbelse geloof te verspreiden in een wereld die weinig open staat voor symbolisch denken. Moeilijk het kerkelijk gezag te vestigen in een wereld waar vele individuen geen vertrouwen hebben in gezagsdragers van welke aard dan ook. Moeilijk een christelijke moraal ingang te doen vinden in een wereld die doordrenkt is van hedonisme.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Die tw​eede verklaring verdient meer sympathie in kerkelijke kringen, niet omdat zij de enig juiste is, maar omdat zij al te vaak veronachtzaamd wordt. Nochtans valt een groter begrip voor de externe factoren onder wat wij het begrip voor ‘de tekenen van de tijd’ noemen.

Een concreet voorbeeld? Het verschijnsel van het kindermisbruik in (en buiten) de kerkgemeenschap is volgens de beschikbare gegevens in belangrijke mate toe te schrijven aan de seksuele revolutie in de tweede helft van vorige eeuw. En de amechtige reactie op dit probleem is in grote mate te wijten aan de gebrekkige kennis van de ernst van dit probleem.

‘De tekenen van de tijd verstaan’

Beide reeksen factoren werken op elkaar in. De interne zwakheden van onze Kerk hebben haar weerbaarheid tegen de externe uitdagingen aangetast. Onze al te moraliserende en al te gebrekkige intellectuele cultuur heeft tot gevolg dat vele van onze godsdienstleraren onmondig blijven tegenover de vragen van hun leerlingen waar het gaat om, bijvoorbeeld, bijbelkritiek, evolutieleer en kerkgeschiedenis.

Wij moeten steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren

‘De tekenen van de tijd verstaan’ betekent een onderscheid kunnen maken tussen interne en externe factoren. Hierbij een oud voorbeeld van hoe het niet moet. Sommige bijbelse profeten hebben het volk opgeroepen om enkel op Yahweh te vertrouwen tegen de dreiging van de Assyrische en Babylonische legers. Terecht. Maar zou dat de nederlaag afgewend hebben? Zij hebben het overwicht van de vijandelijke legers, de externe factor, onderschat en al te streng het pragmatisme van sommige van hun koningen veroordeeld. Dergelijke fout moeten wij vermijden.

Om met de crisis in de Kerk om te gaan moeten wij steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren. Het is in onze samenleving, ondanks alle goede wil, niet meer mogelijk om een kerkgemeenschap te handhaven die even sterk staat als vroeger. Niet meer mogelijk en allicht ook niet wenselijk.

bron: igniswebmagazine

 

Over de auteur

Meer van deze auteur 

Guido Dierickx SJ is een Vlaamse jezuïet. Doceerde politicologie, sociologie en godsdienstsociologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.

voor meer nieuws uit de katholieke wereld: bezoek www.deroerom.nl

Beeldmeditatie bij het zondagsevangelie

De kunstenaar heeft zijn afbeelding verdeeld in twee helften. Op elke helft staan twee mensen. Op de rechter helft Jezus met achter zich een man in het wit. Op de linker helft Petrus en Andreas in een bootje; Andreas zit en roeit, Petrus staat en haalt het visnet op.

Jezus is herkenbaar aan zijn kruisnimbus. Hij draagt een purperen bovenkleed. Dat was indertijd slechts voorbehouden aan de hoogste vorsten. Zijn linkerhand houdt Hij verborgen in de plooi van zijn gewaad. Zo lieten keizers zich afbeelden, tot later Napoleon aan toe! Om Jezus’ majesteitelijke karakter nog meer te onderstrepen heeft de kunstenaar in de kruisnimbus kostbare edelstenen afgebeeld. Hier staat een machtig vorst. Achter Jezus verschijnt een dienaar. Ook hij dient vooral om te onderstrepen hoe verheven Jezus is.

Deze afbeelding is te vinden in Ravenna, de toenmalige keizerlijke residentie van het West-Romeinse Rijk. Zou de kunstenaar op deze manier aan de keizer hebben laten voelen dat Jezus de enige echte keizer was? Of heeft de keizer zelf opdracht gegeven Jezus zo af te beelden? Zodat hij in de kerk telkens weer tot nederigheid zou worden gestemd?

Dan viel er voor de keizer heel wat te kijken. Want op de afbeelding wendt de keizer Jezus zich tot heel gewone arbeiders. Vissers. Hoogst ongebruikelijk voor de machtigste vorst ter wereld. Zijn hand maakt een zegenend gebaar in de richting van beide mannen in hun schamele bootje. Opvallend is dat Jezus niet in hun richting kijkt, maar langs ons, toeschouwers, heen naar een punt ergens in de verte schuin achter ons. Zo worden farao’s in Egypte weergegeven. Uit de Ethiopische traditie weten wij dat onbetrouwbare mensen van opzij werden afgebeeld, zodat maar één oog zichtbaar was. Beide ogen moesten gezien worden, anders vertelde de kunstenaar van je dat je iets in je schild voerde. Gold die traditie ook in het Ravenna van die dagen? In ieder geval wordt ook de dienaar achter Jezus zo afgebeeld.

Ja zelfs van Petrus en Andreas zijn beide ogen zichtbaar, terwijl we ze van opzij zien. Zij zijn gekleed in korte tunica’s. Petrus is herkenbaar aan zijn witte, rondgeschoren haren. Andreas aan zijn warrige haardos. Petrus hanteert het visnet, Andreas de roeiriemen. Mooi hoe hun ogen ergens anders zijn dan hun handen. Ze hebben geen aandacht voor de vangst in hun net. Hun ogen zijn bij Jezus. Drukt hun gelaatsuitdrukking verbazing uit. De machtigste heerser komt naar hen toe. Naar hen, gewone volkse vissers. Het is precies de zegenende uitnodigende hand van Jezus die de verbinding vormt tussen de vorstelijke wereld van Jezus en de wereld van de gewone werklui. Die hand reikt juist tot boven de plecht van hun bootje en het uiteinde van het visnet. En alsof dat al niet adembenemend genoeg is, nodigt Jezus ze uit naar zijn kant te komen en zich bij Hem aan te sluiten. Met de woorden: “Ik zal vissers van mensen van jullie maken.” Vissers van mensen. Mensen redden van de verdrinkingsdood. Mensenredders zal Ik van jullie maken.

Dit alles speelt zich af tegen een gouden achtergrond, de aanwezigheid van de hemel!

Kijkend naar Petrus en Andreas stel ik mij voor dat Jezus zo mijn wereld zou binnenstappen, en mij zou uitnodigen Hem te volgen door mijn beroep of kundigheid in te zetten in zijn dienst…

[06e eeuw, mozaïek. Italië, Ravenna, San Apollinare Nuovo. Dries van den Akker s.j./ 2011.01.11

Verwijzingen
Matteus 04,18-20: Jaar A door het jaar 03e zo
Markus 01,16-18: Jaar B door het jaar 03e zo
Door het jaar 01e week ma
Feest 29 jun. 0067 Petrus-Apostel
Feest 30 nov. 0069 Andreas-Apostel

© A. van den Akker s.j.
Deze pagina is het laatst gewijzigd op 4 mei 2018

 

Featured Image

Geef voor je kerk!

De actie Kerkbalans is weer van start gegaan. Van de week komt ongetwijfeld éen van onze talloze vrijwilligers langs om een brief te bezorgen met daarin de oproep mee te doen aan de actie. Van levensbelang voor het voortbestaan van onze parochie en onze geloofsgemeenschappen! Wij zijn volledig afhankelijk van de bijdragen van onze parochianen om de kerken open te houden, warm te maken en te kunnen vieren! Op deze website kun je ook je donatie over maken en/of het formulier voor periodiek schenken downloaden. Periodiek schenken betekent belastingaftrek! Omdat wij een ANBI instelling zijn kun je de jaarlijkse bijdrage aftrekken van de inkomstenbelasting als er minimaal 5 jaar achtereen een schenking wordt gedaan.

Onze parochiaan Leo Fijen gaf een mooi boek uit waarin prominente katholieken en protestanten openhartig vertellen waarom zij bij de kerk blijven. Waarom blijf jij? Om de gemeenschap, voor het gebed, om de verstilling, zodat de kinderen hun Eerste Heilige Communie kunnen doen of omdat je graag met kerkelijke hoogtijdagen een mooie viering bijwoont? Redenen genoeg waarschijnlijk! Als je wilt blijven, geef dan voor onze gemeenschap!

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.