Featured Image

Vormsel 19 september Nicolaaskerk Baarn

Meer dan een half jaar later dan oorspronkelijk gepland kunnen we nu op 19 september het vormsel vieren. Mgr. H.W.  Woorts komt naar de H. Nicolaaskerk in Baarn om 21 vormelingen de hand op te leggen en te zalven met chrisma. Graag zouden we daar een heel groot feest van maken want het is fantastisch dat deze jonge mensen er zelf voor kiezen om bij de kerk te gaan horen. Helaas legt corona ons nog steeds beperkingen op en nemen 21 jongeren al een hele groep gezinsleden mee. Gelukkig is het wel mogelijk om deze viering via de livestream te volgen. Nicolaaskerk Baarn, 11 uur,  kerkomroep.nl.

Featured Image

Gespreksgroep Rond de veertig Vier avonden over Ruth

De bijbel lijkt soms wel een boek dat vooral over mannen gaat. Abraham, Mozes, David, Jezus, het zijn allemaal mannelijke hoofdrolspelers in de Heilige Schrift. Dat valt niet te ontkennen. Maar gelukkig is de Schrift omvangrijk en kan je ook vrouwen vinden die een prominente rol spelen in de geschiedenis. Eén van die vrouwen is Ruth, een betovergrootmoeder van Jezus. Ze staat zelfs vermeld in de stamboom van Jezus, zoals Mattheus die weergeeft. Maar waarom? Wat maakt deze vreemdelinge zo belangrijk dat zij een plek krijgt in een stamboom waar vooral mannen in vermeld staan?

We gaan het zelf ontdekken door het hele boekje Ruth te lezen. Het wordt een spannend avontuur, want het zal gaan over vreemdeling zijn, arm zijn, vrouwenrechten en seks. Maar spelen al die dingen ook niet een rol in onze dagen?

Doe mee, meld je aan. Sarot@marthamaria.nl

Maandag 6 september, 4 oktober, 15 november en 13 december steeds van 20.00-22.00 uur in De Sleutel in Soest.

Featured Image

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Een gewetensvraag wellicht. Tim Schilling gaat in het juninummer van De Roerom deze vraag niet uit de weg. Misschien een mooie stimulans voor de start van het nieuwe werkjaar, na de vakantie?

Gezocht wordt naar manieren om de vitaliteit te meten én te bevorderen. Opvallend is dat steeds meer bisdommen, parochies en ook protestantse gemeenten met
modellen en meetinstrumenten werken. Bisdom Groningen-Leeuwarden bijvoorbeeld gebruikt een ‘parochiemonitor’; bisdom Haarlem-Amsterdam een
‘vitaliteitscan’; de PKN Kerk gebruikt de in-Australië-ontwikkelde Church Life Survey
.
De Canadese priester Fr. James Mallon reikt in zijn boek Als God Renoveert ideeën aan voor metingen en op dit moment ontwikkelt het Amerikaanse Catholic Leadership Institute een nieuw model en meetinstrument voor parochies. Bij dit laatste ben ik namens mijn werkgever, het Centrum voor Parochiespiritualiteit, betrokken. Maar eenvoudig is het niet.
Wat werkt voor een bedrijf is nog niet per se geschikt voor een kerk of geloofsgemeenschap. Inkomen kan een teken zijn van kerkelijke vitaliteit, maar de kerk bestaat niet om aardse schatten te vergaren.Bezoekersaantallen
Bezoekersaantallen kunnen ook misleidend zijn. Ik denk aan een vriend die altijd op zoek gaat naar de kerk met de meest charismatische voorganger, want daar vind je veel
mensen en ook energie. Maar ik heb mijn vragen bij zo’n benadering. Is hier niet sprake van zoeken naar bevestiging van je eigen voorkeur?
Moet kerkbezoek ook niet soms ‘tegenvallen’, prikkelen, om je ook te confronteren met een onaangename (profetische) of andere boodschap?

Het blijft in ieder geval nodig dat we op zoek gaan naar groei en bloei in de parochie, niet zozeer omwille van ons eigen plezier -natuurlijk is het fijn als veel mensen ons gezelschap houden in de parochie -maar ook om dienstbaar te zijn aan de vele mensen die op zoek zijn naar hoop en liefde in deze wereld.

Vita: leven
Zelf denk ik bij ‘parochiële vitaliteit’ aan het Latijnse woord ‘vita’, dat ‘leven’ betekent.
In het Johannesevangelie (10:10) zegt Jezus: “Ik ben gekomen opdat zij leven mogen bezitten, en wel in volheid.” Een vitale parochie is een geloofsgemeenschap die
levendig en leven-gevend is, met Christus als bron. Maar niet vergetend dat de weg naar leven nog altijd via het kruis loopt.
Parochies die vitaler willen worden, beginnen verstandig door stil te staan bij de eigen verbinding met de Bron. Leven wij echt van wat Jezus ons aanreikt? Zijn we

werkelijk ranken van de ware Wijnstok, of proberen we liever zelfstandig alles voor elkaar te krijgen? Gebed en geestelijke onderscheiding zijn onmisbare stappen bij parochievernieuwing.

Concreet
En verder? Hoe pak je het concreet aan? Volgens mij is er niks mis met gebruik van modellen en instrumenten uit de academische wereld en het bedrijfsleven, zolang
die rekening houden met de intrinsieke geestelijke gedrevenheid van de kerk. Jezus zelf zei dat we mogen leren van de “kinderen van deze wereld” die “handiger te werk
gaan dan de kinderen van het licht” (Lucas 16:8).
Eerder genoemde Mallon kijkt niet alleen naar het aantal deelnemers van een Alphacursus -kennismakingscursus met het christelijke geloof- maar ook naar het aantal mensen dat doorstroomt naar een ander vormingstraject in de parochie. Naar de dienstbaarheid van mensen vanuit hun geloof, buiten de parochie. Tijdens het beraad van het Catholic Leadership Institute werden talloze andere mogelijke indicaties van parochiële vitaliteit genoemd, zoals: het percentage van de begroting dat naar caritas gaat; zichtbare aanwezigheid van de parochie in de omliggende gemeente; het aantal deelnemers aan kleine christelijke gemeenschappen; aanwezigheid van de parochie op de sociale media; gelegenheden van dienstbaarheid. En natuurlijk wordt er ook gekeken naar wat parochianen zelf vinden van hun parochie.
Enquêtes laten zien hoe parochianen kijken naar hun eigen parochie en of ze door hun deelname geholpen worden om te groeien in heiligheid.

Goede dingen om over na te denken in het Pinksterseizoen. Kom Heilige Geest!

Dr. Timothy P. Schilling
(stafmedewerker van het Centrum voor Parochiespiritualiteit.)
Bovenstaand artikel werd gepubliceerd in het maandblad De Roerom.
Samen met de website www.deroerom.nl brengen deze media-uitingen actueel nieuws over geloof, zingeving, samenleving en kerk.
Featured Image

Meimaand Mariamaand

 APR 2020   DRIES VAN DEN AKKER SJ   -   ESSAY   -   KERK

hoe zat dat ook alweer?

Voor katholieken is het een vanzelfsprekendheid: meimaand is Mariamaand. Maar waar komt die devotie in de meimaand eigenlijk vandaan? Hoe is dat gebruik ontstaan? En op basis van welke bronnen?

Met enige goede wil kun je een enkele aanzet aanwijzen in de middeleeuwen, maar van volksdevotie is nog geen enkele sprake. Geleerden wijzen er graag op dat Maria de plaats moest innemen voor allerhande heidense gebruiken. De naam van de maand gaat terug op de Romeinse moedergodin Maia. Zij staat voor vruchtbaarheid, ontluikend leven, liefde.

Meisjes die in het stadion een striptease opvoerden

Rond de eerste van haar maand kenden de Romeinen de Floralia, feesten en spelen ter ere van de bloemengodin Flora. Er kwamen bloemenkransen aan te pas, meisjes die voor de ogen van de verlekkerde toeschouwers in het stadion een striptease opvoerden. Op middeleeuwse afbeeldingen wordt de maand mei geïllustreerd door boeren op het land, bloemen, vogeltjes en ridders te paard die met hun geliefde de natuur intrekken. Wellicht komen daar gebruiken als het dansen rond de meiboom vandaan, en het kiezen van een meikoningin?

Ombuigen

Dit soort praktijken zijn heel lang blijven bestaan. Tot verdriet van de kerkelijke overheden. In 1579 probeert Carolus Borromeus, in zijn bisschopsstad Milaan, de aandacht van de bevolking af te leiden van dergelijke excessen, en ze om te buigen in gebedsstonden voor het Mariabeeld in de kathedraal. Dat sloeg aan. In die jaren heerste juist de pest in Noord-Italië. Zou dat ertoe hebben bijgedragen dat de Mariadevotie een succes werd? In diezelfde tijd organiseerde in Rome Filippus Neri voor de jeugd elke dag van de maand mei een Mariagebedsuur.

In deze 8-delige serie ontdek je alles over Maria

lees  het vervolg van dit artikel op Ignis Webmagazine

Volg Ignis ook op Instagram

 

Featured Image

Terugblik afscheid van emeritus-pastoor Wil Veldhuis met foto-impressie

17 april 2021
Vanmorgen is in een eucharistieviering in de HH Petrus en Pauluskerk in Soest afscheid genomen van emeritus pastoor Wil Veldhuis, die 10 april jl. overleed. Het was een waardige viering waarin herinneringen aan de overledene  werden opgehaald door familie en vrienden. Celebrant in deze viering was pastor Joep Brosschot, een collega-priester uit Utrecht met wie Wil bevriend was en die hem in de laatste weken heeft begeleid. Hij memoreerde de wetenschappelijke verdiensten van zijn vriend die meer dan 20 jaar docent was aan resp. het Groot Seminarie van het aartsbisdom en later aan de Theologische Faculteit van de Katholieke Universiteit Utrecht. Kenmerkend noemde de celebrant voor pastor Veldhuis dat hij theologiebeoefening met overtuiging verbond met een pastorale bewogenheid die tot uiting kwam in de verschillende geloofsgemeenschappen die hij als pastor tot voor enkele maanden heeft gediend. De geloofshouding van Wil spreekt nog steeds in het boekje: “Over Jezus gesproken”.

Na de viering hadden velen uit de Soestergemeenschap zich als eerbetoon opgesteld langs de korte tocht van de kerk naar de  begraafplaats aan de Dalweg. Leden van het Groot Gaesbeeker Gilde of Sint Aechten Schuttersgilde van Soest zorgden voor een koninklijk gilde-afscheid. Op het Kerkplein namen zij de baar met kist over van de familie en begeleidden Wil op gildewaardige wijze naar zijn laatste rustplaats. De laatste zegen over het graf, temidden van vele pastoors die hem in Soest voorgingen, en het overvendelen van hem die een warme band met het gilde had, besloten de afscheidsplechtigheid,

Hieronder een foto-impressie door René van Hal van het afscheid op 17 april 2021

Featured Image

Kardinaal Eijk herdenkt pastor Veldhuis

Utrecht, 12 april 2021

Aan de priesters, diakens en pastoraal
werk(st)ers van het Aartsbisdom Utrecht

Broeders en zusters,
Hiermee bericht ik u, dat op 10 april 2021 in het Fraterhuis St. Jozef te De Bilt in de Heer is overleden de
zeereerwaarde heer
Wilhelmus Johannes Veldhuis
Priester van het Aartsbisdom Utrecht

Hij werd geboren te Enschede op 7 februari 1934. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1958 studeerde hij theologie
aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Vanaf 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Houten en Schalkwijk.
In 1964 werd hij benoemd tot professor aan het Grootseminarie Rijsenburg en vanaf 1967 was hij werkzaam als
wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Theologische Hogeschool (later Katholieke Theologische
Universiteit) te Utrecht. Met ingang van 1 januari 1986 werd hij tevens benoemd tot hoofdverantwoordelijk pastor in
het team voor de Jacobus-, Ludger- en Salvatorparochie te Utrecht-Zuilen. Per 1 augustus 1995 volgde zijn
benoeming als pastoor van de HH. Petrus en Paulus-, H. Familie- en Joannesparochie te Soest. Op 1 april 1998
werd hij tevens benoemd tot pastoor van de parochie H. Maria Onbevlekt Ontvangen te Soest. Met ingang van
1 oktober 2001 ging hij met emeritaat.
Wil kreeg na zijn priesterwijding de opdracht voor verdere studie en ging aan de Katholieke Universiteit
Nijmegen theologie studeren. Zijn theologiebeoefening werkte door in de manier waarop hij zijn geloof
beleefde en verkondigde. Dat hij na zijn theologiestudie werd benoemd als kapelaan in Houten en Schalkwijk
is van groot belang geweest voor zijn verdere levensloop. Want toen hij twee jaar later tot zijn verrassing
professor Frans Haarsma moest opvolgen op het Grootseminarie Rijsenburg en daarna docent werd aan de
Katholieke Theologische Hogeschool Utrecht (later Katholieke Theologische Universiteit Utrecht), waren zijn
colleges altijd doordrongen van zijn ervaringen in het parochiepastoraat. Dat werd versterkt doordat hij ook
was betrokken bij de Voortgezette Pastorale Vorming. Eén van zijn studenten noemde hem als systematisch
theoloog briljant, met name in het luisteren naar de vragen achter de vragen. Ook de priesters, diakens en
pastoraal werk(st)ers die werkzaam waren in het parochiepastoraat vonden herkenning in zijn manier van
denken en spreken over de Drie-ene God tijdens studie- en bezinningsdagen. Daaruit ontstond zijn boekje
‘Over Jezus gesproken’. Heel gelukkig was hij toen hij in 1986, naast zijn universitaire werk, halftime werd
benoemd in de Utrechtse wijk Zuilen. In deze wijk bleek ook zijn sociale betrokkenheid. Wil was een bevlogen
predikant. In 1995 werd hij pastoraal actief in Soest. Na zijn emeritaat bleef hij nog vele pastorale taken
vervullen in Soest en omgeving. Heel onverwacht bleek hij in oktober 2020 ernstig ziek te zijn. Hij was in maart
van dat jaar nog voorgegaan in de uitvaart van zijn goede vriend en collega Hans van de Schepop. Mede
geïnspireerd door hem heeft Wil zijn ziekte rustig en in gelovig vertrouwen aanvaard. Hij onderhield altijd trouw
de contacten met zijn familie, vrienden en collega’s en ondervond veel steun van hen tijdens zijn ziekte. Hij
was dankbaar voor de liefdevolle zorg die hij ontving toen hij verbleef in het Fraterhuis St. Jozef in De Bilt.
Bovenal was hij dankbaar dat hij in zijn leven gedragen werd door de liefde van God. Moge hij daar nu geheel
en al van vervuld zijn.
Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.
Correspondentieadres: Steenhoffstraat 29, 3764 BH Soest
De Eucharistieviering ten uitvaart zal worden gevierd in de HH. Petrus en Pauluskerk te Soest op zaterdag
17 april 2021 om 11.00 uur. Deze viering zal vanwege de coronamaatregelen slechts beperkt toegankelijk zijn
en is via livestream te volgen (www.arvideo.nl/wil, log in met wachtwoord: wv). Daarna zal de begrafenis
plaatsvinden op het nabijgelegen parochiekerkhof, St. Annahof 1 te Soest.
Ons medeleven gaat uit naar zijn familie.

Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.

+ Willem Jacobus kardinaal Eijk
Aartsbisschop van Utrecht

Featured Image

Biblebytes 1 maart -Jezus, geworteld in zijn traditie

Komende maandag gaan de Biblebytes over de gelovige wortels van Jezus. In welke traditie stond Jezus, met wie voelde Hij zich verbonden? Een aanwijzing vinden we in de lezing van komende zondag, waar Jezus op de berg ineens in gesprek blijkt te zijn met Mozes en Elia. Dat zijn dus in ieder geval twee mensen naar wie we eens nader moeten kijken.

Biblebytes zijn een digitaal half uurtje (half acht tot acht) voor mensen rond de veertig. Wil je mee doen, meld je dan aan bij Wies Sarot: sarot@marthamaria.nl. Dan krijg je een link toegestuurd.

Featured Image

Ik ben de wijnstok - Jezus als inspiratie voor het goede leven

Digitale vastenkalender

Op woensdag 17 februari is het Aswoensdag. De veertigdagentijd begint, veertig dagen om je voor te bereiden op Pasen. In de digitale vastenkalender doen we dat met het beeld van de wijnstok voor ogen. Een wijnstok wortelt, groeit, wordt belaagd door beestjes en ziekten, zoekt het licht en draagt vrucht. Dat gebeurt ook in het leven van Jezus en in dat van ons. Verhalen, liederen, (kinder-)activiteiten, gedichten en filmpjes helpen ons nadenken over onszelf en wat ons gaande en staande houdt. Elke dag een mailtje om goed te beginnen met je dag.

Doe je mee? Geef je op bij sarot@marthamaria.nl

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.