Featured Image

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Zou ik mijn parochie aanbevelen?

Een gewetensvraag wellicht. Tim Schilling gaat in het juninummer van De Roerom deze vraag niet uit de weg. Misschien een mooie stimulans voor de start van het nieuwe werkjaar, na de vakantie?

Gezocht wordt naar manieren om de vitaliteit te meten én te bevorderen. Opvallend is dat steeds meer bisdommen, parochies en ook protestantse gemeenten met
modellen en meetinstrumenten werken. Bisdom Groningen-Leeuwarden bijvoorbeeld gebruikt een ‘parochiemonitor’; bisdom Haarlem-Amsterdam een
‘vitaliteitscan’; de PKN Kerk gebruikt de in-Australië-ontwikkelde Church Life Survey
.
De Canadese priester Fr. James Mallon reikt in zijn boek Als God Renoveert ideeën aan voor metingen en op dit moment ontwikkelt het Amerikaanse Catholic Leadership Institute een nieuw model en meetinstrument voor parochies. Bij dit laatste ben ik namens mijn werkgever, het Centrum voor Parochiespiritualiteit, betrokken. Maar eenvoudig is het niet.
Wat werkt voor een bedrijf is nog niet per se geschikt voor een kerk of geloofsgemeenschap. Inkomen kan een teken zijn van kerkelijke vitaliteit, maar de kerk bestaat niet om aardse schatten te vergaren.Bezoekersaantallen
Bezoekersaantallen kunnen ook misleidend zijn. Ik denk aan een vriend die altijd op zoek gaat naar de kerk met de meest charismatische voorganger, want daar vind je veel
mensen en ook energie. Maar ik heb mijn vragen bij zo’n benadering. Is hier niet sprake van zoeken naar bevestiging van je eigen voorkeur?
Moet kerkbezoek ook niet soms ‘tegenvallen’, prikkelen, om je ook te confronteren met een onaangename (profetische) of andere boodschap?

Het blijft in ieder geval nodig dat we op zoek gaan naar groei en bloei in de parochie, niet zozeer omwille van ons eigen plezier -natuurlijk is het fijn als veel mensen ons gezelschap houden in de parochie -maar ook om dienstbaar te zijn aan de vele mensen die op zoek zijn naar hoop en liefde in deze wereld.

Vita: leven
Zelf denk ik bij ‘parochiële vitaliteit’ aan het Latijnse woord ‘vita’, dat ‘leven’ betekent.
In het Johannesevangelie (10:10) zegt Jezus: “Ik ben gekomen opdat zij leven mogen bezitten, en wel in volheid.” Een vitale parochie is een geloofsgemeenschap die
levendig en leven-gevend is, met Christus als bron. Maar niet vergetend dat de weg naar leven nog altijd via het kruis loopt.
Parochies die vitaler willen worden, beginnen verstandig door stil te staan bij de eigen verbinding met de Bron. Leven wij echt van wat Jezus ons aanreikt? Zijn we

werkelijk ranken van de ware Wijnstok, of proberen we liever zelfstandig alles voor elkaar te krijgen? Gebed en geestelijke onderscheiding zijn onmisbare stappen bij parochievernieuwing.

Concreet
En verder? Hoe pak je het concreet aan? Volgens mij is er niks mis met gebruik van modellen en instrumenten uit de academische wereld en het bedrijfsleven, zolang
die rekening houden met de intrinsieke geestelijke gedrevenheid van de kerk. Jezus zelf zei dat we mogen leren van de “kinderen van deze wereld” die “handiger te werk
gaan dan de kinderen van het licht” (Lucas 16:8).
Eerder genoemde Mallon kijkt niet alleen naar het aantal deelnemers van een Alphacursus -kennismakingscursus met het christelijke geloof- maar ook naar het aantal mensen dat doorstroomt naar een ander vormingstraject in de parochie. Naar de dienstbaarheid van mensen vanuit hun geloof, buiten de parochie. Tijdens het beraad van het Catholic Leadership Institute werden talloze andere mogelijke indicaties van parochiële vitaliteit genoemd, zoals: het percentage van de begroting dat naar caritas gaat; zichtbare aanwezigheid van de parochie in de omliggende gemeente; het aantal deelnemers aan kleine christelijke gemeenschappen; aanwezigheid van de parochie op de sociale media; gelegenheden van dienstbaarheid. En natuurlijk wordt er ook gekeken naar wat parochianen zelf vinden van hun parochie.
Enquêtes laten zien hoe parochianen kijken naar hun eigen parochie en of ze door hun deelname geholpen worden om te groeien in heiligheid.

Goede dingen om over na te denken in het Pinksterseizoen. Kom Heilige Geest!

Dr. Timothy P. Schilling
(stafmedewerker van het Centrum voor Parochiespiritualiteit.)
Bovenstaand artikel werd gepubliceerd in het maandblad De Roerom.
Samen met de website www.deroerom.nl brengen deze media-uitingen actueel nieuws over geloof, zingeving, samenleving en kerk.
Featured Image

Kerstboodschap pastoor Skiba in 2020

Dit jaar gaan Maria en Joseph met hun kind niet naar Egypte.

Beste parochianen, stel je voor dat de volheid der tijden zoals de Bijbel het aanduidt, niet zo’n 2000 jaar geleden plaats had gevonden, maar in onze tijd. Dan zou de heilige familie, net als wij allen, deze merkwaardige coronatijd moeten meemaken. Ik probeer even stil te staan bij allerlei mogelijke consequenties die Joseph en Maria in onze tijd mee zouden moeten maken op hun reis. Mogelijk zouden de gevolgen van allerlei coronamaatregen voor hen nog zwaarder zijn dan voor de meesten van ons vanwege een vreemd stadje waar ze terechtkomen en vooral de zwangerschap van Maria, vervolgens een plotselinge, ofschoon niet onverwachte, geboorte van het kind.

Toen ik enkele dagen geleden de grenzen van Engeland naar Europa dicht zag gaan, vanwege een nieuwe variant van het coronavirus, met 50-kilometer lange files als gevolg, realiseerde ik mij dat het tijdstip voor het begin van mijn overpeinzing over de heilige familie niet zomaar te prikken is. Voor het gemak zal ik daarom Joseph en Maria pas na hun vertrek uit Nazareth, in mijn overpeinzing, vergezellen. Als ik al met Nazareth zou beginnen, dan zou ik geen gebruik kunnen maken van de, voor ons allen, bekende Bijbelse beschrijving van de geboorte van Jezus en ook niet van onze (volks)traditie. Zou de lockdown voor het vertrek uit Nazareth afgekondigd worden dan lazen we in de Bijbel niet dat Jezus in een armoedige stal werd geboren. Ook het mooie lied ‘Maria die zoude naar Bethlehem gaan’ zou nooit kunnen ontstaan. Immers, hoezo naar Bethlehem gaan? Thuisblijven! Dit zou toch het dringende advies zijn.

Door de geboorte van de Verlosser in Nazareth zou de Bijbelse theoloog in grote (theologische) problemen komen, vanwege de profetieën over Bethlehem als de plek. Daarom lijkt het me veel verstandiger om de raakvlakken van de coronapandemie met de heilige familie pas in Bethlehem op te voeren. Daar komen dus Maria en Joseph aan en ze zoeken een hotel, maar alles zit potdicht. Geen enkele hoteleigenaar wil hen ontvangen. Ze beloven zich muisstil te zullen houden en Joseph wil extra betalen: als timmerman was hij niet de armste en hij wou het zijn hoogzwangere vrouw, na een zware reis, wat aangenamer maken.  Maar de herbergiers zagen ook wel dat er binnenkort een kind op komst was en daarom stuurden ze de toekomstige ouders zo snel mogelijk weg. In hun verbeelding hoorden ze al het huilende kind, dat de plek ging verraden. Een exorbitante boete van een overheidsdienaar was dan onontkoombaar. Dat wilden ze niet riskeren, dus wegwezen!

Maar onder de hoteleigenaars was er één die het niet kon verkroppen. Hoe kun je die hoogzwangere vrouw nou wegsturen. En hij begon aan een oplossing te denken. Hij bedacht wel wat. Maria en Joseph zag hij nog steeds van her naar der lopen, voor een onderdak, maar ze leken kansloos. Hij kwam bij hen en bood hen zijn stal aan, buiten de stad. Zou het kind toch spoedig geboren worden en gaan krijsen, zal het niemand horen. Niemand krijgt problemen.

Os en ezel maakten een plaats voor de nieuwe – tijdelijke – bewoners. De stal was niet meer dan een beschutting tegen de wind, maar toch ging het zwangere echtpaar met een dankbaar hart slapen. Ze sliepen heerlijk tot in de middernacht, want zoals u – als ingewijde terecht – verwacht… ‘Midden in de winternacht ging de hemel open’. De wereld stond op zijn kop, theologisch gezien (de lang verwachtte Messias is gekomen) maar heel concreet voor de ouders. Wat nu!? Gelukkig was Maria een wijze vrouw en dacht ze vooruit. Ze had de meest nodige dingen voor de baby bij zich. En Joseph keek met zijn ondernemersoog om zich heen en zag een voederbak. Met het naar het midden verschuiven zou hij er prima een wiegje van kunnen maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het was te koud voor de baby. Joseph dacht er niet lang over na: twee levende verwarmingsradiatoren bracht hij zo snel mogelijk naar binnen – de os en de ezel. De ruimte was nu krap, maar het doel was bereikt.

Ze zouden nu heerlijk in slaap kunnen vallen als ze geen rumoer van buiten hoorden. ‘Wij zijn de herders’ – riepen de stemmen, wees niet bang.  ‘Wij hebben een bijzonder licht gezien aan de hemel en het gezang van de engelen gehoord over een bijzonder kind. Ook van iemand uit de stad hoorden we dat jullie hier wonen en het kind verwachten. Door even nadenken, kunnen we ons niet onttrekken aan de gedachte dat het over dit kind gaat. Wij hebben eten gebracht en schapenwol. Het is best koud in de nacht. Wij leggen alles hier buiten want in de coronatijd mogen wij niet naar binnen, wij hebben geen mondkapjes, die zijn voor ons te duur’. Ach, goede herders zei Maria, dank jullie wel, maar kom eens wat dichterbij. Als jullie achter elkaar bij de deur gaan staan, dan zien jullie allemaal het kindje. De kribbe staat dan precies op anderhalf meter van jullie af. Ze hielden afstand maar deden niet afstandelijk. Diep ontroerd waren ze het tafereel te zien, dat ook ons telkens ontroerd als we naar de kerststal kijken. Ook wij kunnen daar steeds weer de liefde en vrede zien.

Na de herders kwamen ook de drie koningen (Wijzen) op bezoek. Ze kwamen pas op zes januari aan (volgens de liturgische kalender). Voor ons zal deze datum meer vanzelfsprekend klinken dan voor de vorige generaties. De Wijzen uit het Oosten kwamen 10 dagen te laat, maar voor ons is dat gemakkelijk te verklaren: als buitenlanders moesten ze tien dagen in de quarantaine.

Voor Joseph en Maria had de coronaepidemie ook een positieve kanten. Ze waren weliswaar niet welkom in Egypte – zoals alle andere buitenlanders – maar ook in hun eigen land stond alles stil. Koning Herodes kon zich na zijn woedeaanval bij het bericht over de geboorte van de nieuwe koning toch enigszins beheersen: uit wijsheid of berekening (?). Hij besloot zijn soldaten tijdens het lockdown nergens naartoe te sturen: je kunt immers niet gemakkelijk vechten en tegelijk de voorgeschreven afstand van anderhalf meter houden. Het risico dat de soldaten het coronavirus naar zijn paleis zouden brengen wilde hij niet nemen.

Wij kennen een soortgelijk dilemma in onze maatschappij. Ook bij het kerkbezoek op anderhalve meter. Ofschoon de kerkbezoekers niet met elkaar vechten en de mondkapjes dragen, is er wel worsteling m.b.t. sluiting van de kerk of juist het openhouden. Vele van mijn lieve parochianen staan hierin lijnrecht tegenover elkaar. Wat de ene wijs vindt, vindt de andere buitengewoon dom en precies ook andersom. Van de heilige familie heb ik ondertussen geleerd in de moeilijke omstandigheden niet te zeuren, maar: voor het huilende kind van alles wat enigszins bruikbaar is, een wieg te maken; voor de warmte zelfs os of ezel te gebruiken; de zorgzame herders toch te ontvangen, op de gepaste afstand De mensen uit het buitenland ook wel, ondanks dat ze soms te laat komen. Maar wat te doen met de kerken? Wat zou u doen – vooruitziende Maria en vindingrijke Joseph?

Leer je parochianen de ander niet dom te vinden of zichzelf wijs. Mogen zij de liefde voor elkaar bewaren, vooral in deze moeilijke omstandigheden. Want dit is de belangrijkste boodschap van onze Zoon, die vandaag als mens is geboren, maar tegelijk Emanuel is: God met ons. Als het Woord van God, leert Hij ons steeds opnieuw dat God ten diepste de Liefde is, in alle omstandigheden van ons leven.

Featured Image

Kerst 2020 in OLV Bilthoven

Alleen online-vieringen
Vanwege de enorme toename van het aantal besmettingen en de landelijke coronarestricties, zijn de vieringen van 15 december tot 19 januari online, zonder kerkgangers. Kerken hebben feitelijk een uitzonderingspositie, maar óók een verantwoordelijkheid. We willen heel graag samen vieren, maar de gezondheid gaat nu voor.
Sinds kort hangt er een camera in onze kerk, zodat we met beeld en geluid kunnen uitzenden. Medio januari komt er een tweede camera bij. Het is nu nog een kwestie van uitproberen en aanpassen, maar we leren snel en de uitzendingen worden steeds mooier! U kunt de vieringen volgen via onze website: www.olvbilthoven.nl/welkom

Oecumenische kerstnachtdienst 24 december: God komt bij ons thuis.
De Centrumkerk en de Onze Lieve Vrouwekerk in Bilthoven zijn gezamenlijk bezig met het voorbereiden van de kerstnachtdienst. Deze oecumenische viering wordt van tevoren opgenomen en is op 24 december vanaf 17.00 uur te bekijken via een link op de websites van de beide kerken. We kunnen nu niet naar de kerk, dus moesten we creatief zijn en samen een mooie stemmige online-kerstviering maken.
Het thema van deze dienst is: God komt bij ons thuis. Een toepasselijk thema in deze tijd. De gedachte is dat we allemaal thuis kijken i.v.m. corona, en dat God ons dáár opzoekt. Het woordje thuis geeft ook iets warms aan (waar het haardvuur brandt).
De voorgangers zijn Harold Oechies (dominee Centrumkerk) en Frans-Willem van de Sande (lekenvoorganger OLV). Er wordt een kerstverhaal verbeeld door kinderen van de Julianaschool. Dit wordt op diverse locaties opgenomen.
Er worden bekende kerstliederen ten gehore gebracht De kindercantorij van de Julianaschool zingt (en begeleidt) het lied “Midden in de winternacht”. Er zijn twee cantors (Margriet van der Ven en Brigitte Giessen) en een trompettist (Peter Leermakers). De muzikale leiding ligt bij Wim Brands, organist.
De online-collecte is voor Stichting Timon, die helpt bij problemen met opvoeden en opgroeien (www.timon.nl). U kunt doneren via: NL93 INGB 0000 3808 17 t.n.v. Diakonie Prot. Gem. Bilthoven.
Het gaat een mooie, warme kerstavond worden! Bent u er (online) bij?

Eerste Kerstdag
Op Eerste Kerstdag is er om 10.30 uur een online-viering, die uitgezonden wordt vanuit onze kerk. Ook al zijn er geen kerkgangers, de kerk wordt speciaal versierd voor deze uitzending. Pastor Wies Sarot is de voorganger. Het thema van Advent en Kerstmis in de OLV is "Dromen van het goede leven". In de vier Adventzondagen is dat thema uitgewerkt aan de hand van de Genesislezingen over Noach. Er zijn veel parallellen tussen het verhaal van Noach en onze huidige coronatijd. Ook wij dromen met een hart vol verlangen. Met Kerstmis kunnen wij gered worden; immers Jezus' naam betekent "redder". En ook Noach wordt gered.
Orgel/piano: Ronald Roosjen. Cantors: Margriet Visser en René Grotenhuis.
Wij waren van plan om de kerk ‘s middag op beide kerstdagen open te stellen, maar dat kan nu niet doorgaan. Het was een prachtig uitgewerkt idee, dus nemen we het mee naar volgend jaar! Wel wordt het voorportaal wordt mooi ingericht met verschillende kerststallen.

Kerstcollecte OLV
De opbrengst van deze collecte is voor het fysiotherapie-project van Ria Schmitz in Bangladesh, gericht op kansarme kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking. NL33 RABO 0308 3601 33 t.n.v. Martha en Mariaparochie - OLV, o.v.v. ‘kerstcollecte 2020’.

Online-vieringen na kerstmis:
- Zondag 27 december om 10.30 uur is er een meditatieve viering, voorbereid door de werkgroep Liturgie.
- Donderdag 31 december om 19.00 is de oudejaarsviering, waarin pastor Annelies van den Boogaard voorgaat.
- Vrijdag 1 januari, nieuwjaarsdag is er een viering waarin Astrid Veldhuis en Janine Noten voorgaan.
Voor meer informatie: http://olvbilthoven.nl/vieringen-in-de-olv-kerk-deze-maand

Houdt voor actuele informatie s.v.p. altijd onze website in de gaten!

Wij wensen u een zalig kerstfeest!

Featured Image

kerststallenroute: De Weg van het Licht

Dit jaar wordt in Baarn voor het 25ste achtereenvolgende jaar de kerstallenroute georganiseerd. Dat jaar staan er in 256 Baarnse tuinen kerstsstallen die zichtbaar zijn vanaf de weg. De route (of een deel ervan) kan op eigen gelegenheid lopend of fietsend afgelegd worden. De kerststallenroute kent een grote variatie: stallen, schilderijen, kinderkerststallen, wandkleden, et cetera. Deze kerststallen en kersttaferelen zijn voor het overgrote deel door de deelnemers zelf gemaakt.
's Avonds zijn de stallen verlicht, dus dan is het (extra) leuk om de route te lopen.

De route is te lopen van 18 december 2020 tot en met 6 januari 2021. Voor meer informatie en de route kijk op: wegvanhetlicht.nl

Featured Image

Samen vieren; update 10 oktober 2020

Vanaf 10 oktober gelden de volgende regels voor vieringen in de kerken.

  • Voor het bezoeken van de meeste vieringen is vooraf reserveren verplicht. Dit kan vanaf 4 dagen voor de viering op onze website. Klik hier voor de pagina waar je kan reserveren.
  • Maximaal aantal bezoekers per viering is 30.
  • Vrijwilligers en bezoekers wordt dringend verzocht een mondkapje te dragen. Voor bezoekers geldt dat die mag worden afgedaan op het moment dat je op je plaats zit.
  • Kom niet naar een viering als je verkouden bent, benauwd bent of koorts hebt.
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst
  • Volg de instructies op van de organisatie
  • Je krijgt een aangewezen plek in de kerk, het is op dit moment dus niet mogelijk dat je op je eigen plek kan zitten
  • Blijf de hele viering op je plek zitten, bij het communie delen komt de priester naar je toe
  • Meezingen mag niet, meebidden natuurlijk wel
  • Nies in je elleboog

We hopen iedereen snel weer te ontmoeten!

Onze Michaël-Laurens locatie heeft een prachtig filmpje gemaakt, waarin te zien is hoe het samen vieren er de komende tijd uit gaat zien. Ook als je naar een van onze andere locatie komt geeft dit filmpje een goede indruk hoe we op dit moment samen vieren in onze kerken.

 

 

 

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.