Featured Image

Foto-impressie Agathaviering met gilde-eer in Petrus en Pauluskerk

Zaterdagavond 8 februari vierde het Soester Groot Gaesbeeker Gilde het Naamfeest van haar patrones Sint Aechten. Het feest werd gestart met een feestelijke viering met gilde-eer in de Petrus en Pauluskerk. Thema was deze keer "Laat uw licht stralen...". Pastoor Joachim Skiba ging in zijn homilie dieper in op de rol die het gilde vervult maar ook in de toekomst zou kunnen blijven vervullen in de plaatselijke gemeenschap. Het koor Canto Nuovo zorgde voor de gezangen waaronder de Missa in honorum S. Maria Goretti van de componist Coos van Overbeek.
Aan het eind van de viering werd de band tussen het gilde en de plaatselijke katholieke gemeenschap bevestigd door het overvendelen van pastoor Skiba. Daarvoor had hij nog een herinnering (foto in lijst) ontvangen van zijn bijdragen vorig jaar aan het gilde. Op de foto de inzegening van de nieuwe gildeboom op het gildeterrein De Blaak.
Het gildekorps zorgde na afloop van de viering nog voor een korte muzikale presentatie in de kerk alvorens dat zij de kerk uittrokken richting het Gildehuis waar het Agathafeest werd voortgezet met een Sixties Party.
Een traditie met een eigentijdse invulling.
(foto's Jaap van den Broek en René van Hal)

Featured Image

Crisis in de Kerk: eigen schuld?

Kunnen we verwijtend wijzen met onze vinger? Wie is schuldig aan de crisis in de Kerk? Zo eenvoudig ligt het niet. Guido Dierickx zet enkele factoren op een rij.

Wanneer onze missionarissen na vele jaren terugkeren naar onze streken schrikken ze ervan: onze kerkgemeenschap verkeert in crisis. Het aantal kerkgangers is gedaald en blijft dalen, het aantal geestelijken daalt en blijft dalen, het aantal verenigingen met een duidelijke katholieke signatuur daalt en blijft dalen. Die missionarissen zijn nog niet gewend aan die evolutie, wij wel. Wij hebben de tijd gehad voor een evaluatie van de toestand, maar onze evaluaties lopen sterk uiteen.

Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen.

De meesten onder ons reageren met wrevel en zoeken naar schuldigen. Ongeveer zoals de aanhangers van een verliezende voetbalploeg de schuld leggen bij de coach, wijzen zij graag met de vinger naar de kerkleiders, naar pausen, bisschoppen, het Vaticaan. Maar dat is al te gemakkelijk. Het zoeken naar verklaring mag niet uitlopen op het aanklagen van personen. Het moet doorstoten naar factoren die werkzaam zijn in eigen kerkelijke kring of in de maatschappelijke omgeving. Een socioloog zou hier een onderscheid maken tussen interne (endogene) en externe (exogene) factoren.

Interne factoren en de crisis in de kerk

De interne factoren genieten in vele middens de voorkeur. Vele waarnemers blameren de preutse morele voorschriften van voor de seksuele revolutie. Of het Bijbelse fundamentalisme van voor de ontmythologisering. Of het klerikalisme van de kerkelijke gezagsuitoefening. Deze verklaringen genieten een grote bijval om redenen die voor de hand liggen.

De factoren die zij aanstippen zijn immers vatbaar voor hervorming door inspanningen in eigen kring, bijvoorbeeld door nieuwe kerkleiders. En bovendien passen zij goed in de spiritualiteit van een geloofsgemeenschap die gevoelig is voor oproepen tot bezinning en bekering. Aan een rouwmoedige erkenning van fouten en zonden heeft de Kerk steeds behoefte gehad. En ook nu mag zij deze kans niet voorbij laten gaan. ‘Zoek niet de splinter in het oog van de andere, maar veeleer de balk in het eigen oog.’

Het moeilijke van het bijbelse geloof

Dat gezegd zijnde verdient ook een andere verklaring onze aandacht. Die beklemtoont de uitdagingen waarmee onze kerkgemeenschap af te rekenen krijgt en die mede geleid hebben tot de huidige crisis. Het klinkt niet origineel maar het is waar. Het is moeilijk om het bijbelse geloof te verspreiden in een wereld die weinig open staat voor symbolisch denken. Moeilijk het kerkelijk gezag te vestigen in een wereld waar vele individuen geen vertrouwen hebben in gezagsdragers van welke aard dan ook. Moeilijk een christelijke moraal ingang te doen vinden in een wereld die doordrenkt is van hedonisme.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Die tw​eede verklaring verdient meer sympathie in kerkelijke kringen, niet omdat zij de enig juiste is, maar omdat zij al te vaak veronachtzaamd wordt. Nochtans valt een groter begrip voor de externe factoren onder wat wij het begrip voor ‘de tekenen van de tijd’ noemen.

Een concreet voorbeeld? Het verschijnsel van het kindermisbruik in (en buiten) de kerkgemeenschap is volgens de beschikbare gegevens in belangrijke mate toe te schrijven aan de seksuele revolutie in de tweede helft van vorige eeuw. En de amechtige reactie op dit probleem is in grote mate te wijten aan de gebrekkige kennis van de ernst van dit probleem.

‘De tekenen van de tijd verstaan’

Beide reeksen factoren werken op elkaar in. De interne zwakheden van onze Kerk hebben haar weerbaarheid tegen de externe uitdagingen aangetast. Onze al te moraliserende en al te gebrekkige intellectuele cultuur heeft tot gevolg dat vele van onze godsdienstleraren onmondig blijven tegenover de vragen van hun leerlingen waar het gaat om, bijvoorbeeld, bijbelkritiek, evolutieleer en kerkgeschiedenis.

Wij moeten steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren

‘De tekenen van de tijd verstaan’ betekent een onderscheid kunnen maken tussen interne en externe factoren. Hierbij een oud voorbeeld van hoe het niet moet. Sommige bijbelse profeten hebben het volk opgeroepen om enkel op Yahweh te vertrouwen tegen de dreiging van de Assyrische en Babylonische legers. Terecht. Maar zou dat de nederlaag afgewend hebben? Zij hebben het overwicht van de vijandelijke legers, de externe factor, onderschat en al te streng het pragmatisme van sommige van hun koningen veroordeeld. Dergelijke fout moeten wij vermijden.

Om met de crisis in de Kerk om te gaan moeten wij steeds oog hebben voor het samenspel van interne en externe factoren. Het is in onze samenleving, ondanks alle goede wil, niet meer mogelijk om een kerkgemeenschap te handhaven die even sterk staat als vroeger. Niet meer mogelijk en allicht ook niet wenselijk.

bron: igniswebmagazine

 

Over de auteur

Meer van deze auteur 

Guido Dierickx SJ is een Vlaamse jezuïet. Doceerde politicologie, sociologie en godsdienstsociologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.

voor meer nieuws uit de katholieke wereld: bezoek www.deroerom.nl

Featured Image

Twee vaste bezoekers voor Petrus en Pauluskerk

Sinds afgelopen week heeft de Petrus en Pauluskerk twee vaste en ook stille bezoekers gekregen. Het betreft twee (grote) beelden van de heilige Barbara en Wilhelmus die eerder een plekje hadden in Museum Soest. Twee nieuwe vrijwilligers in het Museum Soest, die ook als vrijwilliger betrokken zijn bij onze gemeenschap, zijn op dit moment actief bij de herinrichting van de religieuze afdeling binnen het Museum Soest. In overleg met de voorzitter van het Museum Soest kwamen ze tot het besluit om de beelden weer terug te brengen naar de plaats waar zij meer dan een eeuw gestaan hebben.

Beide beelden hadden in de periode 1853 - 1968 een plaats aan de buitenmuren van de door pastoor Steenhoff gebouwde Petrus en Pauluskerk. Eind jaren '60 is deze kerk afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe kerkzaal. De beelden zijn toen van hun sokkels gehaald en verkocht op de veilig met devotionalia die niet meer gebruikt konden worden in de nieuwe kerk. Er waren ongeveer 10 van dit soort beelden in de kerk o.a. ook St. Vincentius en St. Nicolaas.

Dat juist de beelden van Barbara en Wilhelmus bewaard zijn gebleven is terug te brengen tot het feit dat een van onze parochianen deze beelden in 1969 heeft gekocht en later nauw verbonden was met de organisatie van het museum in Soest. Dat is ook de reden dat het oude tabernakel zich nog in het museum bevindt aan de overzijde van de kerk.

Foto van de oude Petrus en Pauluskerk met achter de preekstoel aan de buitenmuur een van de beelden zichtbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie zijn beide heiligen waarvan een beeld staat in de Petrus en Pauluskerk?

Heilige Barbara van Nicomedië, Bithynië, Klein-Azië

Dat zij heeft bestaan, staat historisch vast. Maar wat we van Barbara's leven en sterven weten, berust puur op legende.
Barbara was de dochter van een rijke heiden uit Nicomedië. Om haar tegen ongewenste invloeden te beschermen sloot hij haar op in een toren. Desondanks werd zij bekeerd tot het Christendom, men zegt zelfs door Origenes, de beroemde theoloog uit Alexandrië († 254). Haar vader ontdekte dit toen Barbara vroeg om een derde venster in haar toren aan te brengen ter ere van de Heilige Drie-Eenheid. Hij liet haar folteren om haar tot geloofsafval te dwingen. Toen dat niet lukte, onthoofdde hij zijn dochter. Meteen daarna werd hij gestraft: een bliksemschicht doodde hem.

Barbara is o.a.s beschermheilige van mijnwerkers, brandweerlieden, doodgravers, begrafenisondernemers. Haar feest wordt gevierd op 4 december.

 

 

 

 

 

Wilhelmus (ook Guilielmus of Gulielmus) van de Monte Vergine

Wilhelmus werd in 1085 te Vercelli in Piemonte geboren. Op 12-jarige leeftijd verloor hij zijn beide ouders. Hij was nog geen veertien, toen hij de wens te kennen gaf een pelgrimstocht van boetvaardigheid te houden naar Jacobus van Compostella. Hij volvoerde deze onderneming blootsvoets en met slechts één kleed bij zich. Eenmaal thuis wilde hij ook naar het Heilig Land gaan om de plaatsen te bezoeken waar Christus had geleefd. Maar - zo zegt de legende - daar kwam niets van, omdat God hem onoverkomelijke hindernissen in de weg legde, zonder overigens te vertellen waarin die hinderissen dan bestonden. Hoe dan ook, hij trok zich terug in de eenzaamheid van een kale berg. Daar passeerde eens een mooi meisje dat haar blinde vader geleidde. Toen de man besefte welke kans hier voor hem lag, begon deze te bidden en te smeken dat de kluizenaar voor hem bij God een goed woordje zou doen, zodat hij zijn gezichtsvermogen terug zou krijgen. Maar onze heilige leerde hem dat wij het lijden soms moeten ondergaan en aanvaarden; daarop gaf hij hem zijn zegen, en de zieke bleek op slag genezen.
Wilhelmus was tevens oprichter van een kloosterorde, die leefde naar de riten van Benedictus.

Het feest van de H. Wilhelmus wordt gevierd op 25 juni. Volgens de overlevering werd zijn graf bezocht op te worden genezen van een ziekte.

Featured Image

Terugblik op oecumenische gebedsviering 19 januari en week van het Gebed Update

Terugblik op Week van Gebed voor de eenheid

Afgelopen week is een verslag verschenen van de diverse activiteiten in Soest tijdens de Week van Gebed voor de eenheid.
Het verslag is hieronder te downloaden

--

"Zij waren BUITENGEWOON vriendelijk voor ons".

Hedenochtend werd als opening van de Week van het Gebed voor de eenheid in de Heilige Petrus en Pauluskerk in Soest een oecumenische gebedsviering gehouden. Voorgangers waren pastor Harpert Tromp (tevens voorzitter Raad van Kerken Soest) en pastor Frans Zwarts (priester). De gezangen werden verzorgd door het koor Inspiratie onder leiding van Theo Hoogeboom met achter de piano Annemieke Jussen.

Hieronder een beeldverslag van deze inspirerende viering, waarbij tijdens een van de gebeden acht roeispanen werden binnen gebracht door leden van de verschillende geloofsgemeenschappen in Soest met daarop de tijdens de viering benoemde thema's Verzoening, Verlichting, Hoop, Vertrouwen, Kracht, Gastvrijheid, Bekering en Vrijgevigheid.

De thema's krijgen deze week aandacht in de diverse gebedsvieringen die elke dag worden georganiseerd in een van de kerken in Soest.

Featured Image

Geef voor je kerk!

De actie Kerkbalans is weer van start gegaan. Van de week komt ongetwijfeld éen van onze talloze vrijwilligers langs om een brief te bezorgen met daarin de oproep mee te doen aan de actie. Van levensbelang voor het voortbestaan van onze parochie en onze geloofsgemeenschappen! Wij zijn volledig afhankelijk van de bijdragen van onze parochianen om de kerken open te houden, warm te maken en te kunnen vieren! Op deze website kun je ook je donatie over maken en/of het formulier voor periodiek schenken downloaden. Periodiek schenken betekent belastingaftrek! Omdat wij een ANBI instelling zijn kun je de jaarlijkse bijdrage aftrekken van de inkomstenbelasting als er minimaal 5 jaar achtereen een schenking wordt gedaan.

Onze parochiaan Leo Fijen gaf een mooi boek uit waarin prominente katholieken en protestanten openhartig vertellen waarom zij bij de kerk blijven. Waarom blijf jij? Om de gemeenschap, voor het gebed, om de verstilling, zodat de kinderen hun Eerste Heilige Communie kunnen doen of omdat je graag met kerkelijke hoogtijdagen een mooie viering bijwoont? Redenen genoeg waarschijnlijk! Als je wilt blijven, geef dan voor onze gemeenschap!

Featured Image

Film in de week van de eenheid

 

Op dinsdag 21 januari om 14.00 uur en op 24 januari om 20.00 uur wordt er i.v.m. de Week van gebed voor de eenheid een film vertoond in de Willibrordzaal van De Sleutel, Steenhoffstraat 41.

De film, gekozen door mw. Stolwijk is “Whale Rider”
Bij de geboorte van Pai overlijdt haar tweelingbroer en haar moeder. Oma en Opa, die leider is van een Maoristam, voeden haar op. Opa Koro is teleurgesteld, omdat Pai een meisje is en hem daardoor niet op kan volgen. Bij gebrek aan een kleinzoon richt hij een heilige school op waar hij een clubje jongens traint, in de hoop zo een geschikte opvolger te vinden. Hij wil maar niet inzien dat Pai werkelijk alle eigenschappen bezit die haar tot een ideale leider maken. U bent van harte welkom. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage.

Bekijk de trailer

Featured Image

Zoektocht naar vrijwillige medewerkers

Vrijwillige medewerkers komen en gaan, door ziekte, drukte, andere omstandigheden, en noem maar op.
Maar de taken blijven, en daarom is het altijd fijn als leden uit de geloofsgemeenschap zich aanmelden om op vrijwillige basis mee te werken aan een vitale gemeenschap. Dat kan op allerlei terreinen.

We noemen een aantal taken:
• koffie schenken na de vieringen
• gastvrouw in De Sleutel
• een wijk lopen van onze parochiebladen
• in de tuin werken
• kerk schoonmaken
• het bezoeken van parochianen
* bijdragen aan deze website>

Doe iets wat u leuk vindt of goed kan. Het hoeft niet veel tijd te kosten, maar het geeft een goed gevoel iets te kunnen doen voor uw kerk en uw gemeenschap.
Denk er eens over na, en bel het parochiesecretariaat (035-6011320), of stuur een e-mail naar het secretariaat.
Vermeld daarbij naar welke activiteit uw interesse uitgaat, of geef uw beschikbaarheid aan en we zoeken met u naar een u passende taak.

Featured Image

Digitale vastenkalender

DIT IS MIJN LICHAAM : elke dag een mailtje in je mailbox om je voor te bereiden op Pasen.
Op 26 februari begint de Veertigdagentijd. We gaan op weg naar Pasen.

Hierbij wil ik jullie van harte uitnodigen dat samen te doen, middels de digitale vastenkalender.
Het thema van de kalender is het jaarthema: DIT IS MIJN LICHAAM.
Iedere dag van de week krijgt een eigen invulling rond dit thema:
op zondag zal het gaan over de opstanding van ons lichaam,
op maandag over de kerk als lichaam van Christus,
op dinsdag over de weergave van Jezus in de kunst in de loop der eeuwen,
op woensdag over geloven met je lichaam,
op donderdag over de eucharistie,
op vrijdag over het lijden van Jezus en
op zaterdag is er ruimte voor de kinderen.

Suggesties en concrete bijdragen zijn van harte welkom! Je kan je opgeven bij Sarot@marthamaria.nl

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur

Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur

woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur

vrijdag: 19.00 - 20.00 uur

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.