Vanwege de coronacrisis vinden er geen vieringen meer plaats in onze beide kerken die de parochianen kunnen bezoeken. Voorafgaande aan de vieringen staan we altijd een moment stil en steken een kaarsje op voor overleden parochianen.
We hebben besloten tijdens de komende weken hier stil te staan bij de verschillende parochianen die zijn overleden. Indien de familie daarmee instemt zal de rouwkaart zichtbaar worden wanneer op de naam wordt geklikt.
Zoals bij allen waarvan wij in deze periode afscheid moeten nemen vindt dit afscheid in besloten kring plaats.
Via onze digitale kapel kan er een lichtje worden aangestoken voor de dierbaren/bekenden/parochianen die ons ontvallen zijn.
Welke Bijbelverhalen gaan over ons, raken ons in deze tijd? In de gespreksgroep Vijftigers, de naam zegt het al, voor mensen ergens in de vijftig, hebben we het boek van Claartje Kruijff, Leegte achter de dingen naast een aantal Bijbelteksten gelegd. Soms worden de teksten door de schrijfster van dit moderne boek (2016) aangedragen, soms zijn ze erbij gezocht. Zo is de bijbel in gesprek met ons moderne levensgevoel.
Houd je ervan de bijbel grondig te lezen in het licht van de actualiteit en je eigen leven dan is deze gespreksgroep wellicht iets voor jou.
We komen bij elkaar in De Sleutel in Soest op maandagavonden van 20.00-22.00 uur.
Aanmelden bij Wies Sarot (Sarot@marthamaria.nl)
Maandag 7 september, 5 oktober, 23 november, 14 december, 11 januari, 8 februari, 15 maart, 19 april, 10 mei en 14 juni.
Zo rond je veertigste hoor je niet meer tot de jongeren. Je wordt geacht je leven een beetje op orde te hebben. Misschien is dat jou ook wel gelukt. Maar is je leven op orde hebben ook hetzelfde als een goed leven leiden? Goed in de zin van waardevol en bevredigend? In de coronatijd hebben sommigen ruim de tijd gehad om daar eens over na te denken. Anderen kwamen juist in een ratrace terecht. In beide gevallen kan je de behoeft hebben om er eens met anderen over te praten. Dat is precies wat we in de gespreksgroep doen. Onze eigen ervaringen delen.
Om niet te verdwalen in de veelheid van dingen die op ons af komen gebruiken we steeds een handreiking. Dit jaar spreken we met elkaar aan de hand van de zoektocht van Claartje Kruijff naar een betekenisvol leven. Claartje beschrijft in Leegte achter de dingen hoe ze op zoek ging en eigenlijk nog steeds gaat naar antwoorden op de vragen die het leven haar stelt. Ze verwacht geen grote antwoorden die voor de eeuwigheid vastliggen maar geniet juist van het telkens opnieuw samen graven en zoeken.
Zin om mee te doen op de maandagavond? Meld je aan bij sarot@marthamaria.nl
Maandag 21 september, 26 oktober, 30 november, 21 december, 25 januari, 1 maart, 29 maart 26 april, 31 mei en 28 juni, steeds om 20.00 uur in De Sleutel.
Jezus begon met een feestje
We zijn weer begonnen met een nieuw schooljaar. En dat willen we uiteraard zo goed mogelijk doen. Daarom vroegen we ons af hoe Jezus eigenlijk begonnen was met zijn werk. En we ontdekten twee wonderlijke dingen. Ten eerste: Jezus begon met een feestje. Of nauwkeuriger gezegd, Jezus begon met het redden van een feestje. Het tweede wat we ontdekten was dat Jezus, om te beginnen, een duwtje in de rug nodig had van zijn moeder.
Dat zijn leuke dingen om over te praten. In onze kleuterkerk van 13 september in de Caroluskerk in Soesterberg staat dit eerste begin van het optreden van Jezus dus centraal. We hebben een paar mensen uitgedaagd hun trouwpak/bruidsjurk aan te trekken. Als jij ook durft…..
Ben je niet zo’n held, maar heb je thuis of elders wel een mooi fotoalbum liggen van een bruiloft, bekijk het eens samen met je peuter of kleuter. Dat levert vast een prachtig gesprek op.
Kom je ook? 13 september om 12.00 uur
Peuters en kleuters houden van spelen. Ze leren van herhaling en van bekende rituelen. Precies dat bieden wij in Kleuterkerk. Centraal in Kleuterkerk staat een verhaal, meestal uit de bijbel. Daar omheen zingen we liedjes, doen we spelletjes, bidden we, steken we kaarsjes aan en blazen we die kaarsjes ook weer uit. Vanwege de korte spanningsboog die kinderen van deze leeftijd hebben duurt een viering een half uurtje. Na afloop drinken we koffie en delen we het lekkers dat we verzameld hebben in de collecte. In drie plaatsen in onze parochie kan je kleuterkerk vinden: in Eemnes, De Bilt en Soesterberg. Kom eens meedoen!
Wat je nog moet weten:
-als je wilt kan je je opgeven voor de mailinglijst: dan ontvang je een week tevoren een uitnodiging: sarot@marthamaria.nl
-we collecteren in natura, kinderen mogen lekkers (niet teveel) meenemen dat we gezamenlijk oppeuzelen. Ook pakjes thee of koffie, fruit, koekjes of siroop zijn welkom.
-actuele informatie over de eerstkomende kleuterkerk vind je op de website en op Facebook op de pagina Kind en Kerk.
Kleuterkerk in het najaar
6 september 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Ark van Noach
13 september 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk , Bruiloft te Kana
4 oktober 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Franciscus en de wolf
4 oktober 11.30 De Bilt, Dorpskerk, Dorpsstraat Vo Steenstraat, Dierendag
13 oktober 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Vier vrienden gaan door het dak
8 november 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Hoe wordt een rups een vlinder?
6 december 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Sinterklaas en het delen van wat je hebt
13 december 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Maria krijgt een kindje
3 januari 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Driekoningen
10 januari 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Driekoningen
Bron: kerknet.be
U kunt zich niet meer via de website aanmelden voor de viering op 5 juli a.s. in de HH Petrus en Pauluskerk. Er zijn nog wel enkele plaatsen beschikbaar. Wanneer u tijdig aanwezig bent worden uw gegevens nog opgenomen en kunt aan de viering deelnemen. Dit is mogelijk totdat het maximum aantal is bereikt.
Wat misten we toen we weken lijfelijk niet aanwezig konden zijn bij de eucharistieviering? De coronacrisis bracht een reflectie op gang over enkele essentiële aspecten van de eucharistie. Guido Dierickx over de geloofsgemeenschap.
Het leven in weken van lockdown heeft ons, gelovigen en kerkgangers, iets geleerd. Om te beginnen dat er zoiets aangeboden kan worden als virtuele misvieringen. Over die ontdekking zijn vele opgetogen stemmen te horen. Virtuele vieringen hebben immers onmiskenbare voordelen. Als het kerkgebouw onverbiddelijk op slot gaat, kan je dankzij de wonderen van het internet er toch nog een beetje bij aanwezig zijn en dat zonder verplaatsing en zonder parkeerproblemen. Dat voordeel kan banaal klinken maar het is een voordeel waarvoor vele mensen toch wel gevoelig zijn en zullen blijven.
Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn.
Minder banaal is het dat virtuele misvieringen in de regel bijzonder verzorgd zijn. Er is een homilie te beluisteren die ongewoon goed is en die weerklinkt in een kerkelijke ruimte die ongewoon stil en ingetogen is. Nee, virtuele vieringen hebben iets te bieden voor alle gelovigen die eucharistische vroomheid op prijs stellen en niet alleen voor gelovigen die gehandicapt zijn en zich niet kunnen verplaatsen naar het vertrouwde kerkgebouw.
Hebben we zo een nieuwe stijl van misviering ontdekt en zal die in de toekomst de dominante stijl worden, zeker in streken met een nijpend tekort aan priesters en toegankelijke kerkgebouwen? Hopelijk zal het niet zover komen.
Want wat wij er vooral van geleerd hebben, is wat eraan ontbreekt en wat de vaak onderschatte rijkdom vormde van de misviering waarbij de gelovigen lijfelijk aanwezig zijn. Of wat althans de rijkdom zou kunnen zijn van die meer traditionele misviering. De viering van de eucharistie hoort de viering te zijn van en door een gelovige gemeenschap. De deelnemers aan die viering horen niet enkel betrokken te zijn bij de woorden en de gebaren van de voorganger, maar ook bij die van alle andere aanwezigen.
Soms kan de lijfelijke aanwezigheid van die anderen ons ergeren. We horen die twee oudjes achter ons fezelen, we zien die twee broertjes voor ons aan elkaar trekken en duwen. Die horen eigenlijk niet thuis in de ideale geloofsgemeenschap. Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn. Het is goed dat ze er bij zijn, om ons eraan te herinneren dat wij lid zijn van een gemeenschap in wording.
Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.
Trouwens, zij vormen geen echte hinder wanneer wij tegelijk vele andere mensen met overgave horen zingen en stil zien bidden. Al die mensen, de ons bekende en de ons onbekende mensen, laten zich kennen als biddende mensen, zo anders dan gewoonlijk in hun dagdagelijkse leven. Is dat geen wonderlijke ervaring? Wij zijn niet alleen. Die andere, soms onbekende mensen gaan met ons mee op weg naar de vorming van de geloofsgemeenschap. Kan je die ervaring opdoen als je op je scherm kijkt naar een virtuele viering? Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.
Nu weten wij maar al te goed dat die gelovige gemeenschapsvorming tijdens vele misvieringen niet helemaal tot volle bloei komt. Al te dikwijls geraakt de gemeenschapsvorming niet verder dan braafjes naast elkaar zitten, zonder elkaar te storen. Dat is te betreuren, het gevolg van te betreuren theologische opvattingen en van dwingende praktische overwegingen.
De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren.
Maar soms lukt het beter dan anders. Het lukt beter wanneer de aanwezigen elkaar na de dienst op het kerkpleintje begroeten en kennis kunnen maken met onbekenden en opnieuw en beter kennis kunnen maken met bekenden. Het lukt nog beter wanneer de kerkdienst in het teken staat van een huwelijk of van een uitvaart. De reden ligt voor de hand. Dan kennen vele aanwezigen elkaar al van tevoren, als familieleden en vrienden, kortom als leden van een reeds bestaande gemeenschap of als mensen die bij een bestaande gemeenschap willen aansluiten.
Is dat niet wat een eucharistische viering zou moeten zijn: de bekroning van een bestaande geloofsgemeenschap of althans het begin van een geloofsgemeenschap? Dat geeft aan een misviering een heel ander betekenis dan die van een privé-mis die iedere priester, desnoods alleen, iedere dag moet opdragen. De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren. Zo staat het beschreven in de brieven van Paulus en in de Handelingen van de Apostelen. Daarin vonden de eerste misvieringen plaats in huiskerken, te midden van de familie en het personeel van een vooraanstaande gelovige.
H. Nicolaas Baarn
Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur
Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur
woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur
vrijdag: 19.00 - 20.00 uur
HH. Michael en Laurens de Bilt
Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering
H. Nicolaas Eemnes
Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering
Petrus en Pauluskerk Soest
Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering
Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering
Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320
U kunt ook het contactformulier gebruiken.
Martha en Maria. De naam van onze parochie geeft aan wie wij willen zijn: leerlingen van Jezus, die luisteren naar zijn Boodschap.
Onze bron van inspiratie ligt in het besef dat ons leven heilig en kostbaar is. Wij willen proberen het leven van alledag te verbinden met het wonderlijke mysterie van ons bestaan.
Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320
De contactgegevens van de geloofsgemeenschappen vind je onder contact!
Copyright: Martha en Mariaparochie
Website door: Webheld.nl