Featured Image

Overleden parochianen Willibrordgemeenschap

Vanwege de coronacrisis vinden er geen vieringen meer plaats in onze beide kerken die de parochianen kunnen bezoeken. Voorafgaande aan de vieringen staan we altijd een moment stil en steken een kaarsje op voor overleden parochianen.

We hebben besloten tijdens de komende weken hier stil te staan bij de verschillende parochianen die zijn overleden. Indien de familie daarmee instemt zal de rouwkaart zichtbaar worden wanneer op de naam wordt geklikt.

  • Op maandag 6 april overleed op 73-jarige leeftijd Johannes Wilhelmus Woutherus Jozef Steenbakkers (Jan). Jan was de laatste jaren een van de kosters bij de uitvaartdiensten in onze kerken.
  • Op vrijdag 10 april, Goede Vrijdag, overleed op 93 jarige leeftijd Hendrika Margaretha Rademaker - Beuken (Riek). Jaren geleden ondersteunde ze achter het orgel de gezangen tijdens de vieringen.
  • Vrijdag 17 april overleed op 90 jarige leeftijd de heer Gerrit ten Pas. Hij woonde de laatste 2 jaar in Daelhoven.
  • Op 19 april is op 96-jarige leeftijd overleden mevrouw Corry Zeeman - Lapré Zij woonde de laatste 5 jaar in Molenschot.
  • Op 23 april is na een slopende ziekte mevrouw Ria Wiegmans-Jacobs overleden. Zij is 78 jaar geworden. Zij woonde met haar man Gerard aan de Johannes Poststraat. Ria is jarenlang contactpersoon geweest voor de jaarlijkse bedevaart naar Kevelaer.
  • Op 24 april is op 97-jarige leeftijd overleden mevrouw Liesbeth van der Wee. Haar man Harry is vorig jaar overleden. Zij woonde op de Johannes Poststraat.
  • Op 28 april overleed op 91-jarige leeftijd mevrouw Agnes Goedhals. Zij woonde de laatste jaren in verpleeghuis St. Elisabeth in Lage Vuursche, daarvoor aan de Wiardi Beckmanstraat.
  • Eveneens op 28 april overleed 78 jaar oud in een ziekenhuis in Breda de heer Theo Stoop. Hij woonde aan de Talmalaan en was voorzitter van de KBO Soest/Soesterberg/Baarn.
  • Zaterdag 2 mei overleed op 96-jarige leeftijd de heer Jan Grift. Hij woonde de laatste jaren in Honsbergen. Jan was in 1984 Gildekoning geworden.
  • Op vrijdag 8 mei jl. overleed op 99-jarige leeftijd mevrouw Coba Vrakking - de Jong. De laatste maanden woonde ze in Schoonoord in Baarn, daarvoor in de Vijverhof. Ze was de echtgenote van meester Vrakking verbonden o.a. aan de Bonifacusschool.
  • Op zondag 10 mei overleed op 87-jarige leeftijd Riet Wijnands - van Schaik. Zij woonde de laatste maanden in Molenschot. Haar man Piet woont aan de Jachthoorn. Riet was jarenlang actief als vrijwilligster in de H. Familiekerk.
  • Woensdag 1 juli om 11.00 uur is in de HH Petrus en Pauluskerk de uitvaartdienst van de heer Mauro Brancalion, die op 23 juni op 55-jarige leeftijd is overleden.
  • Vrijdag 3 juli is om 13.15 uur in de H. Familiekerk de uitvaartdienst van mevrouw Leny van Ooijen-de Ruijgt, die op 29 juni op 91-jarige leeftijd is overleden.
  • Op 1 juli is op 75-jarige leeftijd overleden de heer Paul van Schalkwijk. Hij woonde met zijn vrouw op de Veenbesstraat. Op woensdag 8 juli is er een afscheidsbijeenkomst in het Crematorium in Leusden.
  • Eveneens op 1 juli is overleden mevrouw Annie Hendriks-de Heus. Ze is 89 jaar jaar oud geworden en woonde in de Heijberg. Op 4 juli jl. was haar uitvaart in de St. Caroluskerk in Soesterberg en is haar lichaam bijgezet op het kerkhof in Soesterberg.
  • Op 26 juli overleed op 82-jarige leeftijd mevrouw Ada van den Pol van Angeren. De laatste jaren verbleef ze in St. Elisabeth in Lage Vuursche. Haart uitvaart en crematie was vrijdag 31 juli jl.

Zoals bij allen waarvan wij in deze periode afscheid moeten nemen vindt dit afscheid in besloten kring plaats.

Via onze digitale kapel kan er een lichtje worden aangestoken voor de dierbaren/bekenden/parochianen die ons ontvallen zijn.

Featured Image

Gespreksgroep Vijftigers Bijbellezen in het licht van een boek

Welke Bijbelverhalen gaan over ons, raken ons in deze tijd? In de gespreksgroep Vijftigers, de naam zegt het al, voor mensen ergens in de vijftig, hebben we het boek van Claartje Kruijff, Leegte achter de dingen naast een aantal Bijbelteksten gelegd. Soms worden de teksten door de schrijfster van dit moderne boek (2016) aangedragen, soms zijn ze erbij gezocht.  Zo is de bijbel in gesprek met ons moderne levensgevoel.

Houd je ervan de bijbel grondig te lezen in het licht van de actualiteit en je eigen leven dan is deze gespreksgroep wellicht iets voor jou.

We komen bij elkaar in De Sleutel in Soest op maandagavonden van 20.00-22.00 uur.

Aanmelden bij Wies Sarot (Sarot@marthamaria.nl)

Maandag 7 september, 5 oktober, 23 november, 14 december, 11 januari, 8 februari, 15 maart, 19 april, 10 mei en 14 juni.

Featured Image

Gespreksgroep Rond de veertig

Zo rond je veertigste hoor je niet meer tot de jongeren. Je wordt geacht je leven een beetje op orde te hebben. Misschien is dat jou ook wel gelukt. Maar is je leven op orde hebben ook hetzelfde als een goed leven leiden?  Goed in de zin van waardevol en bevredigend?  In de coronatijd hebben sommigen ruim de tijd gehad om daar eens over na te denken. Anderen kwamen juist in een ratrace terecht. In beide gevallen kan je de behoeft hebben om er eens met anderen over te praten. Dat is precies wat we in de gespreksgroep doen. Onze eigen ervaringen delen.

Om niet te verdwalen in de veelheid van dingen die op ons af komen gebruiken we steeds een handreiking. Dit jaar spreken we met elkaar aan de hand van de zoektocht van Claartje Kruijff naar een betekenisvol leven. Claartje beschrijft in Leegte achter de dingen hoe ze op zoek ging en eigenlijk nog steeds gaat naar antwoorden op de vragen die het leven haar stelt. Ze verwacht geen grote antwoorden die voor de eeuwigheid vastliggen maar geniet juist van het telkens opnieuw samen graven en zoeken.

Zin om mee te doen op de maandagavond? Meld je aan bij sarot@marthamaria.nl

Maandag 21 september, 26 oktober, 30 november, 21 december, 25 januari, 1 maart, 29 maart 26 april, 31 mei en 28 juni, steeds om 20.00 uur in De Sleutel.

 

Featured Image

Kleuterkerk 13 september twaalf uur Caroluskerk

Jezus begon met een feestje

We zijn weer begonnen met een nieuw schooljaar. En dat willen we uiteraard zo goed mogelijk doen. Daarom vroegen we ons af hoe Jezus eigenlijk begonnen was met zijn werk. En we ontdekten twee wonderlijke dingen. Ten eerste: Jezus begon met een feestje. Of nauwkeuriger gezegd, Jezus begon met het redden van een feestje. Het tweede wat we ontdekten was dat Jezus, om te beginnen, een duwtje in de rug nodig had van zijn moeder.

Dat zijn leuke dingen om over te praten. In onze kleuterkerk van 13 september in de Caroluskerk in Soesterberg staat dit eerste begin van het optreden van Jezus dus centraal. We hebben een paar mensen uitgedaagd hun trouwpak/bruidsjurk aan te trekken. Als jij ook durft…..

Ben je niet zo’n held, maar heb je thuis of elders wel een mooi fotoalbum liggen van een bruiloft, bekijk het eens samen met je peuter of kleuter. Dat levert vast een prachtig gesprek op.

Kom je ook? 13 september om 12.00 uur

Featured Image

Kleuterkerk vieren met peuters en kleuters

Peuters en kleuters houden van spelen. Ze leren van herhaling en van bekende rituelen. Precies dat bieden wij in Kleuterkerk. Centraal in Kleuterkerk staat een verhaal, meestal uit de bijbel. Daar omheen zingen we liedjes, doen we spelletjes, bidden we, steken we kaarsjes aan en blazen we die kaarsjes ook weer uit. Vanwege de korte spanningsboog die kinderen van deze leeftijd hebben duurt een viering een half uurtje. Na afloop drinken we koffie en delen we het lekkers dat we verzameld hebben in de collecte. In drie plaatsen in onze parochie kan je kleuterkerk vinden: in Eemnes, De Bilt en Soesterberg. Kom eens meedoen!

Wat je nog moet weten:

-als je wilt kan je je opgeven voor de mailinglijst: dan ontvang je een week tevoren een uitnodiging: sarot@marthamaria.nl

-we collecteren in natura, kinderen mogen lekkers (niet teveel) meenemen dat we gezamenlijk oppeuzelen. Ook pakjes thee of koffie, fruit, koekjes of siroop zijn welkom.

-actuele informatie over de eerstkomende kleuterkerk vind je op de website en op Facebook op de pagina Kind en Kerk.

Kleuterkerk in het najaar 

6 september 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Ark van Noach

13 september 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk , Bruiloft te Kana

4 oktober 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Franciscus en de wolf

4 oktober 11.30 De Bilt, Dorpskerk, Dorpsstraat Vo Steenstraat,  Dierendag

13 oktober 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Vier vrienden gaan door het dak

8 november 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Hoe wordt een rups een vlinder?

6 december 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Sinterklaas en het delen van wat je hebt

13 december 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Maria krijgt een kindje

3 januari 12.00 uur Soesterberg, Caroluskerk, Driekoningen

10 januari 11.30 uur Eemnes, Nicolaaskerk, Driekoningen

Featured Image

Vanmorgen weer gestart met eucharistieviering met parochianen aanwezig

Vanmorgen was voor de eerste maal weer een weekendviering in Soest en Soesterberg, en wel in de HH Petrus en Pauluskerk. Door de coronamaatregelen was dit sinds maart jl. niet meer mogelijk. Het was wel wennen. Ook nu nog zijn vele maatregelen van kracht die te merken zijn rondom een bezoek aan een eucharistieviering. Tevoren melden, afstand houden, een plaats aangewezen krijgen, niet zingen, wel meebidden, gehele viering op je plaats blijven, communie langs gebracht krijgen door pastoor Skiba, die van een kap is voorzien en de communie met een pincet uitreikt, en diverse hygiënische maatregelen.
Toch is het weer fijn om samen te kunnen vieren.

De viering zelf werd muziek ondersteund door Jan Schuring achter het orgel en Kees Duin als cantor. Diaken Jan Nieuwenhuis verzorgde de preek.

Featured Image

Eucharistische vroomheid na de lockdown

door GUIDO DIERICKX SJ   –

Wat misten we  toen we weken lijfelijk niet aanwezig konden zijn bij de eucharistieviering? De coronacrisis bracht een reflectie op gang over enkele essentiële aspecten van de eucharistie. Guido Dierickx over de geloofsgemeenschap.

Het leven in weken van lockdown heeft ons, gelovigen en kerkgangers, iets geleerd. Om te beginnen dat er zoiets aangeboden kan worden als virtuele misvieringen. Over die ontdekking zijn vele opgetogen stemmen te horen. Virtuele vieringen hebben immers onmiskenbare voordelen. Als het kerkgebouw onverbiddelijk op slot gaat, kan je dankzij de wonderen van het internet er toch nog een beetje bij aanwezig zijn en dat zonder verplaatsing en zonder parkeerproblemen. Dat voordeel kan banaal klinken maar het is een voordeel waarvoor vele mensen toch wel gevoelig zijn en zullen blijven. 

Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn.

Minder banaal is het dat virtuele misvieringen in de regel bijzonder verzorgd zijn. Er is een homilie te beluisteren die ongewoon goed is en die weerklinkt in een kerkelijke ruimte die ongewoon stil en ingetogen is. Nee, virtuele vieringen hebben iets te bieden voor alle gelovigen die eucharistische vroomheid op prijs stellen en niet alleen voor gelovigen die gehandicapt zijn en zich niet kunnen verplaatsen naar het vertrouwde kerkgebouw.

Hebben we zo een nieuwe stijl van misviering ontdekt en zal die in de toekomst de dominante stijl worden, zeker in streken met een nijpend tekort aan priesters en toegankelijke kerkgebouwen? Hopelijk zal het niet zover komen. 

De ideale geloofsgemeenschap bestaat niet

Want wat wij er vooral van geleerd hebben, is wat eraan ontbreekt en wat de vaak onderschatte rijkdom vormde van de misviering waarbij de gelovigen lijfelijk aanwezig zijn. Of wat althans de rijkdom zou kunnen zijn van die meer traditionele misviering. De viering van de eucharistie hoort de viering te zijn van en door een gelovige gemeenschap. De deelnemers aan die viering horen niet enkel betrokken te zijn bij de woorden en de gebaren van de voorganger, maar ook bij die van alle andere aanwezigen. 

Soms kan de lijfelijke aanwezigheid van die anderen ons ergeren. We horen die twee oudjes achter ons fezelen, we zien die twee broertjes voor ons aan elkaar trekken en duwen. Die horen eigenlijk niet thuis in de ideale geloofsgemeenschap. Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn. Het is goed dat ze er bij zijn, om ons eraan te herinneren dat wij lid zijn van een gemeenschap in wording.

Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.

Trouwens, zij vormen geen echte hinder wanneer wij tegelijk vele andere mensen met overgave horen zingen en stil zien bidden. Al die mensen, de ons bekende en de ons onbekende mensen, laten zich kennen als biddende mensen, zo anders dan gewoonlijk in hun dagdagelijkse leven. Is dat geen wonderlijke ervaring? Wij zijn niet alleen. Die andere, soms onbekende mensen gaan met ons mee op weg naar de vorming van de geloofsgemeenschap. Kan je die ervaring opdoen als je op je scherm kijkt naar een virtuele viering? Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.

Als de gemeenschapsvorming wel lukt

Nu weten wij maar al te goed dat die gelovige gemeenschapsvorming tijdens vele misvieringen niet helemaal tot volle bloei komt. Al te dikwijls geraakt de gemeenschapsvorming niet verder dan braafjes naast elkaar zitten, zonder elkaar te storen. Dat is te betreuren, het gevolg van te betreuren theologische opvattingen en van dwingende praktische overwegingen. 

De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren.

Maar soms lukt het beter dan anders. Het lukt beter wanneer de aanwezigen elkaar na de dienst op het kerkpleintje begroeten en kennis kunnen maken met onbekenden en opnieuw en beter kennis kunnen maken met bekenden. Het lukt nog beter wanneer de kerkdienst in het teken staat van een huwelijk of van een uitvaart. De reden ligt voor de hand. Dan kennen vele aanwezigen elkaar al van tevoren, als familieleden en vrienden, kortom als leden van een reeds bestaande gemeenschap of als mensen die bij een bestaande gemeenschap willen aansluiten. 

Anders dan een privé-mis

Is dat niet wat een eucharistische viering zou moeten zijn: de bekroning van een bestaande geloofsgemeenschap of althans het begin van een geloofsgemeenschap? Dat geeft aan een misviering een heel ander betekenis dan die van een privé-mis die iedere priester, desnoods alleen, iedere dag moet opdragen. De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren. Zo staat het beschreven in de brieven van Paulus en in de Handelingen van de Apostelen. Daarin vonden de eerste misvieringen plaats in huiskerken, te midden van de familie en het personeel van een vooraanstaande gelovige.

Over de auteur

Guido Dierickx SJ is een Vlaamse jezuïet. Doceerde politicologie, sociologie en godsdienstsociologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij is redacteur van Ignis Webmagazine.
Featured Image

Kiest het CDA het kamp van de vrekken en de visielozen?

door JOS VAN GENNIP

De christendemocraten getuigen er in het debat over Europa en vluchtelingenkinderen niet van makkelijk te kiezen voor richtinggevende waarden, ziet Jos van Gennip. Hij weet dat het anders kan als hij Angela Merkel hoort zeggen: “Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”

Was het een directe inmenging van de paus zelf in de Nederlandse politiek? Op de Paasmorgen van dit jaar schalde niet het gebruikelijk “Dank voor de bloemen uit Olanda’’ over het – nu lege – Pietersplein, maar een vermaan over het gebrek aan solidariteit van de rijkere landen in de EU ten opzichte van de zwaarst getroffenen door de coronacrisis. Iedere ingewijde voelde onmiddellijk aan dat Franciscus het had over Nederland als aanvoerder van “de vrekken’’.

Beschamend, die hardvochtigheid

Twee maanden later bevestigde een opinieonderzoek dat de meeste aanhangers van het CDA grote bezwaren hebben tegen de voorstellen van de Europese Commissie en van de plannenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_van_Gennip van het koppel Macron-Merkel terzake de drieslag redding-sanering-vergroening van de Europese economieën.

Het CDA durft kennelijk geen vuist te maken tegen een onbuigzame VVD

Bij dat andere dossier, het naar hier laten komen van een paar honderd minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden, durft het CDA kennelijk ook geen vuist te maken tegen een onbuigzame VVD. Duitsland, zelfs Luxemburg en andere EU-lidstaten schaamden zich voor zoveel hardvochtigheid.

De komende dagen zal blijken of op een derde belangrijk punt, te weten het omdraaien van de drastische bezuinigingen op onze internationale samenwerking, er wat ruimhartigheid en barmhartigheid in het regeringsstandpunt te bespeuren valt. Juist nu, nu de Afrikaanse landen terecht vrezen teruggeworpen te worden tot het niveau van honger en armoede van twintig, dertig jaar geleden. De Duitse Bondskanselier stelt intussen dat Europa de zorg voor Afrika de hoogste prioriteit moet geven. Het Duitse voorzitterschap, dat op 1 juli ingaat, probeert dat in beleid om te zetten.

Het kamp van de vrekken

Wat is er in Nederland in het algemeen en in het CDA in het bijzonder toch aan de hand, dat we het kamp van de vrekken en soms zelfs de visielozen hebben kozen? De christendemocraten waren nota bene ooit de pionier van dat unieke Europese eenwordingsproces, waarin op basis van een christelijke overtuiging ingezet is op verzoening, vrede, vrijheid en voorspoed.

Een van de antwoorden is zeker gelegen in de innerlijke secularisering van deze beweging, en met name de verleiding om de ‘C’ van christelijk te vervangen door die van centrum of conservatief.

De C van CDA vervangen?

Rik Torfs, de voormalig rector magnificus van de KU Leuven, wees op het grote gevaar hiervan. Een jaar geleden verliepen ook in Vlaanderen de verkiezingen voor de christendemocraten dramatisch. Velen weten dat aan de weerzin van een intussen ook geseculariseerd gewest om op een christelijke partij te stemmen. Dus vervang die C toch door centrum.

Zo zou een encycliek als Laudato Si’ ook bij het CDA verinnerlijkt moeten worden.

Maar, zegt Torfs, als je alleen maar middenpartij wilt zijn, bepalen de flanken, soms zelfs de extremen, wat jouw positie is. Als die flanken zich sterk naar rechts bewegen, moet je wel meebuigen, wil je in het midden blijven.

En dat is precies wat nu gebeurt bij het CDA, waar de invloed van de opiniepeilers groot is geworden. En als die constateren dat de kiezers het zat zijn om nog meer geld naar die verspillers in Zuid-Europa te brengen, of om nog meer vluchtelingen op te nemen, of om dure euro’s naar corrupte regimes over te maken, dan is dat een onontkoombaar gegeven, willen we de populisten niet nog meer electorale kansen geven. De meeste christendemocratische leiders zullen niet ontkennen dat er wel degelijk belangrijke, richtinggevende waarden in het spel zijn, maar die lijken in het huidige klimaat toch niet te realiseren.

Een hoopvol spoor

Er is ook een andere positionering denkbaar. Ook in even zwaar geseculariseerde deelstaten van de Bondsrepubliek als Noordrijnland-Westfalen kunnen overtuigde christendemocraten verkiezingen winnen zonder populistische concessies. Dat begint niet met een selectie van de kandidaten op kerkbetrokkenheid, maar met een duidelijke aansporing en facilitering van de rijke ontdekkingstocht door de kracht de zeggenschap van het evangelisch en katholiek-sociaal denken. Zo zou een encycliek als Laudato Si’ ook bij het CDA verinnerlijkt moeten worden.

“Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”

En dat draagvlak? Politiek leiderschap vraagt meer dan ooit de moed om zelf draagvlak voor je overtuigingen te willen en te durven te scheppen. De bondskanselier laat bij menige gelegenheid zien dat dat kan, als het moet en als je het durft. “Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”

Merkel steunen of afvallen?

Zo’n veertig jaar geleden waren nogal wat CDA’ ers beducht voor samenwerking met de CDU. Die was toch niet echt christendemocratisch. In het komende half jaar van het Duitse voorzitterschap van de EU zijn de rollen omgekeerd: volgen wij op essentiële onderdelen die inzet om “Europa wieder stark zu machen, in Gemeinsamkeit”, zoals het motto van dit voorzitterschap luidt, Europa dat intern en wereldwijd “een anker van stabiliteit’’ moet zijn.

Zijn de overtuigingen en de engagementen van het CDA nog sterk genoeg om mevrouw Merkel in die historische inzet tegen de chaos en tegen de onverschilligheid niet af te vallen, maar te steunen? Er zijn nog vele krachten binnen het CDA die bereid zijn hier hun nek voor uit te steken en de partij niet af te schrijven, nu het nog kan…

over de auteur

bron: igniswebmagazine

beeld: © sidint.net

Vieringen door de week

H. Nicolaas Baarn 

Eucharistievieringen:
Dinsdag en vrijdag om 19.00 uur,
behalve de eerste vrijdag van de maand, dan is de H Mis om 10 uur i.p.v. 19 uur
Donderdag om 8.45 uur|
Op woensdag van de eerste volle week van de maand, om 8:45 uur.

Biechtgelegenheid
Eerste vrijdag van de maand om 9.45 uur, overige vrijdagen om 18.45 uur (voorafgaand aan de H. Mis).
Op woensdag van de eerste volle week van de maand (aansluitend op de H. Mis)

Aanbiddingsuren:
Dinsdag van 9.15 tot 10.00 uur
Donderdag van 19.15 tot 20.00 uur

Voor verdere vieringen (lauden, rozenkransgebed, open kerk) kijk hier

HH. Michael en Laurens de Bilt

Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering

H. Nicolaas Eemnes

Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Petrus en Pauluskerk Soest

Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering

Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering

Contact

Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320

U kunt ook het contactformulier gebruiken.