De viering zelf werd muziek ondersteund door Jan Schuring achter het orgel en Kees Duin als cantor. Diaken Jan Nieuwenhuis verzorgde de preek.
U kunt zich niet meer via de website aanmelden voor de viering op 5 juli a.s. in de HH Petrus en Pauluskerk. Er zijn nog wel enkele plaatsen beschikbaar. Wanneer u tijdig aanwezig bent worden uw gegevens nog opgenomen en kunt aan de viering deelnemen. Dit is mogelijk totdat het maximum aantal is bereikt.
Wat misten we toen we weken lijfelijk niet aanwezig konden zijn bij de eucharistieviering? De coronacrisis bracht een reflectie op gang over enkele essentiële aspecten van de eucharistie. Guido Dierickx over de geloofsgemeenschap.
Het leven in weken van lockdown heeft ons, gelovigen en kerkgangers, iets geleerd. Om te beginnen dat er zoiets aangeboden kan worden als virtuele misvieringen. Over die ontdekking zijn vele opgetogen stemmen te horen. Virtuele vieringen hebben immers onmiskenbare voordelen. Als het kerkgebouw onverbiddelijk op slot gaat, kan je dankzij de wonderen van het internet er toch nog een beetje bij aanwezig zijn en dat zonder verplaatsing en zonder parkeerproblemen. Dat voordeel kan banaal klinken maar het is een voordeel waarvoor vele mensen toch wel gevoelig zijn en zullen blijven.
Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn.
Minder banaal is het dat virtuele misvieringen in de regel bijzonder verzorgd zijn. Er is een homilie te beluisteren die ongewoon goed is en die weerklinkt in een kerkelijke ruimte die ongewoon stil en ingetogen is. Nee, virtuele vieringen hebben iets te bieden voor alle gelovigen die eucharistische vroomheid op prijs stellen en niet alleen voor gelovigen die gehandicapt zijn en zich niet kunnen verplaatsen naar het vertrouwde kerkgebouw.
Hebben we zo een nieuwe stijl van misviering ontdekt en zal die in de toekomst de dominante stijl worden, zeker in streken met een nijpend tekort aan priesters en toegankelijke kerkgebouwen? Hopelijk zal het niet zover komen.
Want wat wij er vooral van geleerd hebben, is wat eraan ontbreekt en wat de vaak onderschatte rijkdom vormde van de misviering waarbij de gelovigen lijfelijk aanwezig zijn. Of wat althans de rijkdom zou kunnen zijn van die meer traditionele misviering. De viering van de eucharistie hoort de viering te zijn van en door een gelovige gemeenschap. De deelnemers aan die viering horen niet enkel betrokken te zijn bij de woorden en de gebaren van de voorganger, maar ook bij die van alle andere aanwezigen.
Soms kan de lijfelijke aanwezigheid van die anderen ons ergeren. We horen die twee oudjes achter ons fezelen, we zien die twee broertjes voor ons aan elkaar trekken en duwen. Die horen eigenlijk niet thuis in de ideale geloofsgemeenschap. Maar een geloofsgemeenschap moet niet ideaal zijn. Het is goed dat ze er bij zijn, om ons eraan te herinneren dat wij lid zijn van een gemeenschap in wording.
Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.
Trouwens, zij vormen geen echte hinder wanneer wij tegelijk vele andere mensen met overgave horen zingen en stil zien bidden. Al die mensen, de ons bekende en de ons onbekende mensen, laten zich kennen als biddende mensen, zo anders dan gewoonlijk in hun dagdagelijkse leven. Is dat geen wonderlijke ervaring? Wij zijn niet alleen. Die andere, soms onbekende mensen gaan met ons mee op weg naar de vorming van de geloofsgemeenschap. Kan je die ervaring opdoen als je op je scherm kijkt naar een virtuele viering? Alleen kerkgangers met een heel individualistische eucharistische vroomheid kunnen daarmee tevreden te zijn.
Nu weten wij maar al te goed dat die gelovige gemeenschapsvorming tijdens vele misvieringen niet helemaal tot volle bloei komt. Al te dikwijls geraakt de gemeenschapsvorming niet verder dan braafjes naast elkaar zitten, zonder elkaar te storen. Dat is te betreuren, het gevolg van te betreuren theologische opvattingen en van dwingende praktische overwegingen.
De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren.
Maar soms lukt het beter dan anders. Het lukt beter wanneer de aanwezigen elkaar na de dienst op het kerkpleintje begroeten en kennis kunnen maken met onbekenden en opnieuw en beter kennis kunnen maken met bekenden. Het lukt nog beter wanneer de kerkdienst in het teken staat van een huwelijk of van een uitvaart. De reden ligt voor de hand. Dan kennen vele aanwezigen elkaar al van tevoren, als familieleden en vrienden, kortom als leden van een reeds bestaande gemeenschap of als mensen die bij een bestaande gemeenschap willen aansluiten.
Is dat niet wat een eucharistische viering zou moeten zijn: de bekroning van een bestaande geloofsgemeenschap of althans het begin van een geloofsgemeenschap? Dat geeft aan een misviering een heel ander betekenis dan die van een privé-mis die iedere priester, desnoods alleen, iedere dag moet opdragen. De misviering is in beginsel geen individueel maar een collectief gebeuren. Zo staat het beschreven in de brieven van Paulus en in de Handelingen van de Apostelen. Daarin vonden de eerste misvieringen plaats in huiskerken, te midden van de familie en het personeel van een vooraanstaande gelovige.
door JOS VAN GENNIP
De christendemocraten getuigen er in het debat over Europa en vluchtelingenkinderen niet van makkelijk te kiezen voor richtinggevende waarden, ziet Jos van Gennip. Hij weet dat het anders kan als hij Angela Merkel hoort zeggen: “Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”
Was het een directe inmenging van de paus zelf in de Nederlandse politiek? Op de Paasmorgen van dit jaar schalde niet het gebruikelijk “Dank voor de bloemen uit Olanda’’ over het – nu lege – Pietersplein, maar een vermaan over het gebrek aan solidariteit van de rijkere landen in de EU ten opzichte van de zwaarst getroffenen door de coronacrisis. Iedere ingewijde voelde onmiddellijk aan dat Franciscus het had over Nederland als aanvoerder van “de vrekken’’.
Twee maanden later bevestigde een opinieonderzoek dat de meeste aanhangers van het CDA grote bezwaren hebben tegen de voorstellen van de Europese Commissie en van de plannenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_van_Gennip van het koppel Macron-Merkel terzake de drieslag redding-sanering-vergroening van de Europese economieën.
Het CDA durft kennelijk geen vuist te maken tegen een onbuigzame VVD
Bij dat andere dossier, het naar hier laten komen van een paar honderd minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden, durft het CDA kennelijk ook geen vuist te maken tegen een onbuigzame VVD. Duitsland, zelfs Luxemburg en andere EU-lidstaten schaamden zich voor zoveel hardvochtigheid.
De komende dagen zal blijken of op een derde belangrijk punt, te weten het omdraaien van de drastische bezuinigingen op onze internationale samenwerking, er wat ruimhartigheid en barmhartigheid in het regeringsstandpunt te bespeuren valt. Juist nu, nu de Afrikaanse landen terecht vrezen teruggeworpen te worden tot het niveau van honger en armoede van twintig, dertig jaar geleden. De Duitse Bondskanselier stelt intussen dat Europa de zorg voor Afrika de hoogste prioriteit moet geven. Het Duitse voorzitterschap, dat op 1 juli ingaat, probeert dat in beleid om te zetten.
Wat is er in Nederland in het algemeen en in het CDA in het bijzonder toch aan de hand, dat we het kamp van de vrekken en soms zelfs de visielozen hebben kozen? De christendemocraten waren nota bene ooit de pionier van dat unieke Europese eenwordingsproces, waarin op basis van een christelijke overtuiging ingezet is op verzoening, vrede, vrijheid en voorspoed.
Een van de antwoorden is zeker gelegen in de innerlijke secularisering van deze beweging, en met name de verleiding om de ‘C’ van christelijk te vervangen door die van centrum of conservatief.
Rik Torfs, de voormalig rector magnificus van de KU Leuven, wees op het grote gevaar hiervan. Een jaar geleden verliepen ook in Vlaanderen de verkiezingen voor de christendemocraten dramatisch. Velen weten dat aan de weerzin van een intussen ook geseculariseerd gewest om op een christelijke partij te stemmen. Dus vervang die C toch door centrum.
Zo zou een encycliek als Laudato Si’ ook bij het CDA verinnerlijkt moeten worden.
Maar, zegt Torfs, als je alleen maar middenpartij wilt zijn, bepalen de flanken, soms zelfs de extremen, wat jouw positie is. Als die flanken zich sterk naar rechts bewegen, moet je wel meebuigen, wil je in het midden blijven.
En dat is precies wat nu gebeurt bij het CDA, waar de invloed van de opiniepeilers groot is geworden. En als die constateren dat de kiezers het zat zijn om nog meer geld naar die verspillers in Zuid-Europa te brengen, of om nog meer vluchtelingen op te nemen, of om dure euro’s naar corrupte regimes over te maken, dan is dat een onontkoombaar gegeven, willen we de populisten niet nog meer electorale kansen geven. De meeste christendemocratische leiders zullen niet ontkennen dat er wel degelijk belangrijke, richtinggevende waarden in het spel zijn, maar die lijken in het huidige klimaat toch niet te realiseren.
Er is ook een andere positionering denkbaar. Ook in even zwaar geseculariseerde deelstaten van de Bondsrepubliek als Noordrijnland-Westfalen kunnen overtuigde christendemocraten verkiezingen winnen zonder populistische concessies. Dat begint niet met een selectie van de kandidaten op kerkbetrokkenheid, maar met een duidelijke aansporing en facilitering van de rijke ontdekkingstocht door de kracht de zeggenschap van het evangelisch en katholiek-sociaal denken. Zo zou een encycliek als Laudato Si’ ook bij het CDA verinnerlijkt moeten worden.
“Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”
En dat draagvlak? Politiek leiderschap vraagt meer dan ooit de moed om zelf draagvlak voor je overtuigingen te willen en te durven te scheppen. De bondskanselier laat bij menige gelegenheid zien dat dat kan, als het moet en als je het durft. “Waarom sta ik hier anders dan omdat ik christen ben?”
Zo’n veertig jaar geleden waren nogal wat CDA’ ers beducht voor samenwerking met de CDU. Die was toch niet echt christendemocratisch. In het komende half jaar van het Duitse voorzitterschap van de EU zijn de rollen omgekeerd: volgen wij op essentiële onderdelen die inzet om “Europa wieder stark zu machen, in Gemeinsamkeit”, zoals het motto van dit voorzitterschap luidt, Europa dat intern en wereldwijd “een anker van stabiliteit’’ moet zijn.
Zijn de overtuigingen en de engagementen van het CDA nog sterk genoeg om mevrouw Merkel in die historische inzet tegen de chaos en tegen de onverschilligheid niet af te vallen, maar te steunen? Er zijn nog vele krachten binnen het CDA die bereid zijn hier hun nek voor uit te steken en de partij niet af te schrijven, nu het nog kan…
bron: igniswebmagazine
beeld: © sidint.net
Iedereen voelt zich weleens eenzaam of alleen. Wat is eenzaamheid precies? En wanneer is eenzaamheid een probleem? Wat doen wij hieraan in Soest en Soesterberg? Kijk mee naar de live-uitzending vanuit het gemeentehuis waarbij wethouder Liesa van Aalst in de rol van presentator kruipt!
Het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid is gelanceerd door minister Hugo de Jonge van VWS. Er doen 126 gemeenten aan mee, waaronder Soest. Wij hebben ons gecommitteerd om actief én gezamenlijk de trend van eenzaamheid te doorbreken. Wij
gaan starten met een lokale coalitie Eén tegen Eenzaamheid en daar hebben wij u bij nodig!
KIJK MEE: Dinsdag 7 juli van 19.30 uur – 20.00 uur
Kijk mee via deze link: https://www.facebook.com/gemeentesoest/
(Ook zonder Facebookaccount kun je de livestream bekijken)
Op zondag 28 juni konden we alweer starten met Kleuterkerk omdat dit een kinderactiviteit is. We hebben ons verdiept in het verschijnsel reizen. Reizen doe je voor je plezier, zo bespraken we, of omdat je naar je familie gaat of om te werken. Een paar kinderen hadden hun eigen reiskoffer mee met daarin het allernoodzakelijkste voor de reis. Dat was voor allemaal een knuffel. Maar tandpasta, kleding en je fietssleutel moesten ook mee.
Heel bijzonder is het wanneer je gaat reizen om de wereld te vertellen over Jezus. Dat deed Paulus. Hij reisde door veel landen. En dat zonder het vliegtuig te gebruiken. Die reis konden we nadoen door door de kerk te trekken. Er kwamen steeds meer kindjes bij die ook op reis wilde om te vertellen over Jezus.
Als alles goed gaat, is er in het najaar weer kleuterkerk in Soesterberg. We hebben de volgende vieringen gepland. We beginnen steeds om twaalf uur:
13 september: Het begin van Jezus openbare leven op een bruiloft.
4 oktober: Wat een mooie dieren heeft God gemaakt!
6 december: Delen van wat je hebt: Sinterklaas en een weduwe.
Wil je een week tevoren een mailtje om je te helpen herinneren aan kleuterkerk? Geef je mailadres dan even door aan sarot@marthamaria.nl
Vanaf zondag 5 juli a.s. kunnen we in Soest en Soesterberg weer elk weekend naar de kerk voor een eucharistieviering dan wel een gebedsdienst. We moeten ons daarbij wel houden aan de afspraken die zijn gemaakt rondom het beperken van de verspreiding van de coronavirus. Voor de maanden juli en augustus is ervoor gekozen om alle vieringen te organiseren in de HH Petrus en Pauluskerk. In deze kerk kunnen we 85 "veilige" zitplaatsen creëren. In beide andere kerken, H. Familiekerk en St. Carolus Borromeuskerk, zullen in deze periode nog geen vieringen plaats vinden. Alles is erop gericht dat vanaf 1 september weer vieringen via het bekende roulatiesysteem in de drie Soester/Soesterbergse kerken mogelijk is.
Het blijft deze maanden mogelijk de onlinevieringen te volgen via de website of facebook, welke door de parochies HH Martha & Maria tezamen met Onze Lieve Vrouw Amersfoort worden verzorgd.
Toch zijn er twee zaken waarmee de parochianen rekening moeten houden:
ad. 1 Aanmelding
Voor het bijwonen van een viering in de HH Petrus en Pauluskerk dient men zich tevoren hebben aangemeld. Dat kan op 2 manieren:
In beide gevallen krijgt u een bevestiging dat u op de lijst staat wanneer u een emailadres hebt opgegeven.
Wanneer u zich niet heeft aangemeld is er natuurlijk nog wel een mogelijkheid om gewoon naar de kerk te gaan. Alleen wanneer alle plaatsen vergeven zijn, dan kan u de toegang worden ontzegd. In ieder geval zullen wij op de website aangeven of er op zaterdagmiddag na het afsluiten van de mogelijkheid tot inschrijven nog plaatsen beschikbaar zijn. Dit om teleurstelling op voorhand al te voorkomen.
U wordt gevraagd u tijdig aan te melden.
ad. 2 Deelname aan de viering
U wordt verzocht tijdig aanwezig te zijn. Bij de ingang aan het Kerkplein kunt u naar binnen gaan.
Dus volg de aanwijzingen van de vrijwilligers. Het is een bijzondere tijd, houd rekening met elkaar. Wees blij dat we weer samen kunnen vieren.
Tot onze vreugde is vieren met de kinderen het eerste wat we weer kunnen oppakken in de kerk. We starten 28 juni met een kleuterkerk in Soesterberg. De viering gaat over reizen. Wanneer ga je op reis, waarom ga je op reis en wat moet je doen als je op reis wilt gaan. We vertellen over de bijzondere reizen van Paulus, die de wereld rond trok om iedereen te vertellen over Jezus.
Het zou leuk zijn als de kinderen een koffertje meenamen met daarin iets dat zij beslist mee zouden willen nemen op reis.
We proberen buiten limonade en koffie te drinken en ons lekkers te delen, maar als het weer erg slecht is, is de zaal gelukkig groot genoeg om de anderhalve meter aan te houden voor de volwassenen.
Helaas zijn er nog wel wat coronabeperkingen.
Vanaf vandaag zijn de boekjes, inclusief bijbehorende handleidingen, gratis te downloaden op coronazelfhulpbrochures.nl.
De boekjes gaan over angst voor het coronavirus, somber zijn, goede nachtrust, hulp bij het oplossen van problemen en hulp om actief te zijn en je fijner te voelen. Daarnaast is er een algemeen inleidend boekje. De serie is bedoeld om mensen met een verstandelijke beperking te helpen om over hun gevoelens te praten.
We hopen dat deze boekjes mensen met een verstandelijke beperking helpen om te gaan met de huidige situatie, waaraan we samen vorm moeten geven. Voel u vrij om dit bericht en de link naar de website te delen met cliënten, hun naasten, collega’s en andere mogelijke geïnteresseerden.
Prof. dr. Petri Embregts
Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking
H. Nicolaas Baarn
Lauden: iedere werkdag 8.15 - 8.30 uur
Eucharistie: dinsdag 19.00 - 19.45 uur
woensdag/donderdag: 8.45 - 9.30 uur
vrijdag: 19.00 - 20.00 uur
HH. Michael en Laurens de Bilt
Dinsdag 10:00 uur, Gebedsviering
H. Nicolaas Eemnes
Donderdag 10.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering
Petrus en Pauluskerk Soest
Woensdag 9.00 uur, Gebedsviering
Vrijdag 9.00 uur, afwisselend Eucharistie en Gebedsviering
Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320
U kunt ook het contactformulier gebruiken.
Martha en Maria. De naam van onze parochie geeft aan wie wij willen zijn: leerlingen van Jezus, die luisteren naar zijn Boodschap.
Onze bron van inspiratie ligt in het besef dat ons leven heilig en kostbaar is. Wij willen proberen het leven van alledag te verbinden met het wonderlijke mysterie van ons bestaan.
Parochiesecretariaat HH. Martha en Maria:
Steenhoffstraat 41
3764 BJ Soest
KvK nr 74836048
Bereikbaar op maandag en woensdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
E-mailadres: info@marthamaria.nl
Telefoonnummer: 035-6011320
De contactgegevens van de geloofsgemeenschappen vind je onder contact!
Copyright: Martha en Mariaparochie
Website door: Webheld.nl